BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Opinie pedagogów specjalnych na temat rehabilitacji dziecka z rzadkim zaburzeniem genetycznym współistniejącym z niepełnosprawnością intelektualną
Projekt badawczy:
  • Zjawisko rzadkich zespołów genetycznych współistniejących z niepełnosprawnością intelektualną
Instytucja:
Data: styczeń 2011 – marzec 2011
Badacz: Elżbieta Lubińska-Kościółek
Abstrakt:

Celem badania było sprawdzenie: jakie opinie na temat procesu rehabilitacji dzieci z rzadkimi zaburzeniami genetycznymi pod wpływem własnym doświadczeń zawodowych wyrażają badani pedagodzy specjalni. Próbę badawczą stanowiła grupa 54 oligofrenopedagogów, którzy byli zatrudnieni w pięciu placówkach w Małopolsce, dwóch ośrodkach rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawczych prowadzonych przez Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym oraz trzech specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych znajdujących się w Krakowie, Nowym Sączu oraz Skawinie. Staż pracy badanych wynosił od 11 do 15 lat. W wyniku badania stwierdzono, że dla ponad połowy respondentów (36 osób) znaczącym utrudnieniem w procesie rehabilitacji dziecka okazał się brak dokładnej diagnozy medycznej. Wielu badanych deklarowało korzystanie z wiedzy i doświadczenia innych specjalistów (przede wszystkim: psychologów i fizjoterapeutów). Potwierdzono tym samym, że dla badanych wartość stanowiła praca w zespołach wielospecjalistycznych. Dla ponad połowy pedagogów nieodzowna była także poprawa dostępu do informacji na temat rzadkich zaburzeń genetycznych. Jako istotne źródło wiedzy 36 osób wskazało literaturę psychologiczną, 21 – medyczną, 23 – literaturę z zakresu pedagogiki specjalnej. Innymi ważnymi źródłami informacji okazały się internet oraz programy telewizyjne (najczęściej emitowane na kanale Discovery).

Autorskie słowa kluczowe: niepełnosprawność intelektualna, rzadkie zaburzenie genetyczne
Author's Keywords: intellectual disability, rare genetic disorder
Deskryptory TESE: upośledzenie, opieka nad dzieckiem, praktyka pedagogiczna, kształcenie specjalne, szkolnictwo specjalne, niepełnosprawność intelektualna
TESE descriptors: disability, childcare, teaching practice, special needs education, separate special education, intellectual disability
Publikacje:
  • Lubińska-Kościółek, E. (2011). Opinie pedagogów specjalnych na temat rehabilitacji dziecka z rzadkim zaburzeniem genetycznym współistniejącym z niepełnosprawnością intelektualną. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, 64, 127-136.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"