|
|
Tytuł badania: | Polacy o upowszechnieniu edukacji przedszkolnej i obniżeniu wieku szkolnego |
Projekt badawczy: |
|
Instytucja: | |
Data: | 9 stycznia 2009 – 15 stycznia 2009 |
Badacz: | Adam Gendźwiłł |
Abstrakt: |
Celem badania było sprawdzenie, co Polacy (N = 1089) sądzą o edukacji najmłodszych, oraz odpowiedź na pytanie, czy szkoła znajdująca się najbliżej miejsca zamieszkania respondentów jest przygotowana na przyjęcie uczniów o obniżonym wieku rozpoczęcia edukacji szkolnej. W styczniu 2009 roku Sejm RP przyjął ustawę z zapisami mówiącymi o obowiązkowym od 2010 roku przygotowaniu przedszkolnym dla pięciolatków oraz o obowiązku posłania do szkoły sześciolatków (od roku szkolnego 2009/2010 z początkowym trzyletnim okresem przejściowym). Badanym zadano następujące pytania – co lepsze: przedszkole czy pozostanie w domu? (większość badanych opowiedziała się za edukacją w formie przedszkolnej); kiedy rozpocząć edukację szkolną? (64% Polaków opowiedziało się za zachowaniem dotychczasowego wieku szkolnego, czyli siedmiu lat); czy szkoły są przygotowane do reformy? (zdania w tej kwestii były podzielone, badanie nie przyniosło rozstrzygającej odpowiedzi, pozytywnej lub negatywnej). |
Deskryptory TESE: | edukacja przedszkolna, placówka przedszkolna, szkolnictwo podstawowe, szkoła podstawowa, ewaluacja systemu edukacji, kształcenie obowiązkowe, dostępność oświaty, wiek wstępowania do szkoły, reforma szkolnictwa |
TESE descriptors: | pre-primary education, pre-primary institution, primary education, primary school, evaluation of the education system, compulsory education, access to education, school starting age, educational reform |
Publikacje: |
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.