BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Książka w życiu codziennym Polaków
Projekt badawczy:
  • Aktualne problemy i wydarzenia
pokaż badania
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 14 sierpnia 1998 – 19 sierpnia 1998
Badacz: Macieja Falkowska
Abstrakt:

Przedmiotem badania było czytelnictwo książek wśród dorosłych Polaków. W badaniu uczestniczyło 1085 dorosłych osób. Próba miała charakter losowo-adresowy. Prawie co trzeci respondent przyznał się, że nie lubi czytać książek (trudno powiedzieć: 2%; tak: 64%). W ciągu 30 dni poprzedzających badanie żadnej ksiązki nie przeczytało 58% badanych, jedną przeczytało 13%, dwie – 12%, trzy – 7%, cztery i więcej – 6%; 3% zaczęło czytać, ale nie skończyło. Po książki najczęściej sięgali najmłodsi respondenci. Częstotliwość czytania zależała również od poziomu wykształcenia. Wśród osób z wykształceniem podstawowym nie czytało 78%, wśród badanych z wykształceniem zasadniczym zawodowym – 65%, ze średnim – 41%, a z wyższym – 13%. Częściej od pozostałych osób po książkę sięgali respondenci z wykształceniem średnim i wyższym: jedną pozycję przeczytało 16% osób z wyższym wykształceniem i 19% ze średnim. Dla przyjemności czytało 34% kobiet i 25% mężczyzn. Po książki fachowe sięgali respondenci z wykształceniem wyższym, przedstawiciele kadry kierowniczej i inteligencji (61%). Wśród badanych posiadających małe dzieci (N = 438) 52% w tygodniu poprzedzającym badanie czytało im na głos (46%: nie czytało). Wśród osób czytających dzieciom znalazło się 88% respondentów z wyższym wykształceniem, 58% ze średnim, 49% z zasadniczym zawodowym i 43% z podstawowym. 46% badanych miało w swoich domach wydawnictwa artystyczne i albumy, 52% encyklopedie, 52% poradniki lekarskie, 62% słowniki języków obcych, 69% Biblię, 71% słowniki języka polskiego, a 75% książki kucharskie. 27% badanych przyznało, że przynajmniej raz w życiu po przeczytaniu książki podjęli ważne decyzje życiowe albo zaczęli inaczej myśleć.

Deskryptory TESE: kultura, czytanie, literatura, literatura dla dzieci i młodzieży, uczestnictwo rodziców
TESE descriptors: culture, reading, literature, children's and youth literature, parent participation
Publikacje:
  • Falkowska, M. (oprac.). (1998). Książka w życiu codziennym Polaków. Pobrane z http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/1998/K_127_98.PDF
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"