Abstrakt: |
Przedmiotem badania były wydatki rodziców na kształcenie dzieci. W badaniu uczestniczyło 1126 dorosłych respondentów z całej Polski. Próba miała charakter losowo-adresowy. W związku z rozpoczęciem roku szkolnego 3% rodziców przeznaczyło na szkolną wyprawkę dla swojego dziecka kwotę do 100 zł, 15% rodziców od 101 do 200 zł, 19% od 201 do 300 zł, 31% od 301 do 500 zł, 16% od 501 do 800 zł, 13% powyżej 800 zł. 3% respondentów nie potrafiło określić wysokości swoich wydatków. Średnie wydatki rodziców na jedno dziecko wahały się pomiędzy 101 a 200 zł (30%) oraz 201 i 300 zł (31%). 12% badanych średnio na jedno dziecko wydało od 301 do 400 zł, a 5% powyżej 700 zł. Okazało się, że z powodu rozpoczęcia roku szkolnego największe koszty ponieśli rodzice jednego dziecka w wieku szkolnym (średnio 387 zł), mniejsze zaś rodzice dwojga dzieci w wieku szkolnym (273 zł na jedno dziecko). Co więcej, okazało się, że największe koszty ponieśli rodzice ze średnim wykształceniem i o wysokich (ale nie najwyższych ) dochodach – 400–549 zł na osobę w rodzinie. 42% zadeklarowało, że ich dzieci podczas roku szkolnego będą uczęszczać na dodatkowe płatne zajęcia (58%: nie). Najwięcej rodziców spośród tych, którzy planowali wysłanie dziecka na dodatkowe zajęcia, wybrało naukę języków obcych (72%). 32% rodziców zdecydowało się na zajęcia sportowe, a 21% na korepetycje i kursy przygotowawcze. Tylko 16% postanowiło opłacać dodatkowe lekcje artystyczne, a 12% informatykę albo kursy komputerowe. Okazało się, że średni koszt dodatkowych płatnych zajęć dla dziecka to około 265 zł miesięcznie. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że tylko co siódmy rodzic (14%) z wykształceniem podstawowym opłaca dziecku dodatkowe lekcje. Wśród osób z wyższym wykształceniem odsetek ten był znacznie wyższy – 73%. Najwięcej dzieci korzystających z dodatkowych zajęć pochodziło z rodzin inteligenckich (76%), znacznie mniej z rodzin robotników niewykwalifikowanych (20%) i rolników (23%). Wśród rodziców z podstawowym wykształceniem tylko 10% wysyłało swoje dzieci na lekcje języków obcych, wśród rodziców z wykształceniem zasadniczym zawodowym – 17%. 27% rodziców przynależących do kadry kierowniczej i inteligencji stwarzało dzieciom możliwość korzystania z korepetycji i kursów przygotowawczych. Wśród rodziców z podstawowym wykształceniem ani jedna osoba nie opłacała dziecku tego typu lekcji. |