Abstrakt: |
Celem badania było sprawdzenie, jak maturzyści z 2005 roku (którzy jako pierwszy rocznik zdawali nową maturę) są przygotowani do życia w porównaniu z absolwentami szkół sprzed reformy edukacji MENiS. W badaniu wzięło udział 1100 osób wybranych losowo. 43% ankietowanych wyraziło zdanie, że tegoroczni absolwenci szkół średnich są przygotowani do życia w stopniu porównywalnym z ich rówieśnikami sprzed roku 2005, czyli sprzed reformy edukacyjnej wprowadzającej nową maturę; 21% było zdania, że przygotowani są od nich gorzej, a 15% – że lepiej. Najwyżej oceniono umiejętności, które nabyli maturzyści sprzed reformy (w kolejności): przygotowanie do kontynuacji nauki na studiach wyższych, obsługa komputera, samodzielne uczenie się, podnoszenie kwalifikacji, posługiwanie się językiem obcym, zainteresowanie kulturą, przygotowanie do życia w zjednoczonej Europie, umiejętność pracy zespołowej i rozwiązywanie problemów we współpracy z innymi ludźmi. Niepokój badanych wzbudziło przygotowanie uczniów do życia w rodzinie (49% odpowiedzi negatywnych) i społeczeństwie, a także zaznajomienie ich z przepisami prawa. Ponad 60% ankietowanych odczuło brak realnego przygotowania młodych ludzi do efektywnego poszukiwania pracy oraz prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Wyniki badania w porównaniu z rokiem 2002 wskazały na tendencję spadkową w opinii o przygotowaniu przez szkołę do pracy zawodowej. Analiza odpowiedzi respondentów potwierdziła, że reforma edukacji raczej niczego nie zmieniła, lub nawet pogorszyła realizację jednego z podstawowych zadań szkoły: przygotowania jej absolwentów do życia. |