BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Jak szkoły średnie przygotowują młodzież do życia?
Projekt badawczy:
  • Aktualne problemy i wydarzenia
pokaż badania
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 1 kwietnia 2005 – 10 kwietnia 2005
Badacz: Bogna Wciórka
Abstrakt:

Celem badania było sprawdzenie, jak maturzyści z 2005 roku (którzy jako pierwszy rocznik zdawali nową maturę) są przygotowani do życia w porównaniu z absolwentami szkół sprzed reformy edukacji MENiS. W badaniu wzięło udział 1100 osób wybranych losowo. 43% ankietowanych wyraziło zdanie, że tegoroczni absolwenci szkół średnich są przygotowani do życia w stopniu porównywalnym z ich rówieśnikami sprzed roku 2005, czyli sprzed reformy edukacyjnej wprowadzającej nową maturę; 21% było zdania, że przygotowani są od nich gorzej, a 15% – że lepiej. Najwyżej oceniono umiejętności, które nabyli maturzyści sprzed reformy (w kolejności): przygotowanie do kontynuacji nauki na studiach wyższych, obsługa komputera, samodzielne uczenie się, podnoszenie kwalifikacji, posługiwanie się językiem obcym, zainteresowanie kulturą, przygotowanie do życia w zjednoczonej Europie, umiejętność pracy zespołowej i rozwiązywanie problemów we współpracy z innymi ludźmi. Niepokój badanych wzbudziło przygotowanie uczniów do życia w rodzinie (49% odpowiedzi negatywnych) i społeczeństwie, a także zaznajomienie ich z przepisami prawa. Ponad 60% ankietowanych odczuło brak realnego przygotowania młodych ludzi do efektywnego poszukiwania pracy oraz prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Wyniki badania w porównaniu z rokiem 2002 wskazały na tendencję spadkową w opinii o przygotowaniu przez szkołę do pracy zawodowej. Analiza odpowiedzi respondentów potwierdziła, że reforma edukacji raczej niczego nie zmieniła, lub nawet pogorszyła realizację jednego z podstawowych zadań szkoły: przygotowania jej absolwentów do życia.

Deskryptory TESE: absolwent, szkoła średnia, reforma szkolnictwa, kompetencje językowe, kompetencje społeczne, rozwój umiejętności zawodowych, start zawodowy absolwentów, dostosowanie do potrzeb rynku pracy
TESE descriptors: school leaver, secondary school, educational reform, language skills, social competences, skill development, transition from school to work, employability
Publikacje:
  • Wciórka, B. (oprac.). (2005). Jak szkoły średnie przygotowują młodzież do życia? Komunikat z badań. Pobrane z http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2005/K_082_05.PDF
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"