BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Jak uczniowie dyslektyczni szkoły ponadgimnazjalnej rozwiązują testy czytania ze zrozumieniem
Data: [2012]
Badacz: Danuta Kamińska
Abstrakt:

Analiza prac pisemnych, napisanych w ramach sprawdzianu z języka polskiego, miała na celu przedstawienie trudności uczniów dyslektycznych w czytaniu ze zrozumieniem. Sprawdzian wzorowany był na egzaminie maturalnym, zawierającym tekst publicystyczny o objętości 1000 słów i 10-15 pytań. Szczegółowa analiza prac uczniów dyslektycznych ujawniła, że badani odczytywali teksty głównie na poziomie znaczeń, udzielali niepoprawnych odpowiedzi lub rezygnowali z odpowiedzi na pytania sprawdzające poziom struktury i komunikacji. Rozwiązując test, ograniczali się najczęściej do podawania informacji podanych bezpośrednio w tekście. Świadczyło to o braku zrozumienia struktury tekstu, w tym nieumiejętności dostrzegania powiązań wewnątrztekstowych. Konsekwencją były trudności w czytaniu krytycznym, wymaganym na poziomie szkoły średniej. Problemy te wynikały najczęściej z niewłaściwej terapii na wcześniejszych etapach edukacji, która ograniczała się wyłącznie do ćwiczeń techniki czytania bez kontroli rozumienia tekstu.

Deskryptory TESE: trudności w czytaniu, trudności w nauce, umiejętność czytania, czytanie, szkoła średnia
TESE descriptors: reading difficulty, learning difficulty, , reading, secondary school
Publikacje:
  • Kamińska, D. (2012). Jak uczniowie dyslektyczni szkoły ponadgimnazjalnej rozwiązują testy czytania ze zrozumieniem. Dysleksja, 3(14), 33-35.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"