BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dążenia edukacyjne społeczeństwa polskiego
Projekt badawczy:
  • Aktualne problemy i wydarzenia
pokaż badania
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 10 listopada 1993 – 15 listopada 1993
Badacz:
Abstrakt:

Badanie poświęcone aspiracjom edukacyjnym Polaków przeprowadzono na losowej próbie 1226 osób. Na pytanie, czy warto obecnie w Polsce zdobywać wykształcenie, 42% respondentów odpowiedziało, że zdecydowanie tak, 34% – raczej tak, 16% – raczej nie, 4% – zdecydowanie nie. 4% nie odpowiedziało w ogóle na to pytanie. Dla 87% ankietowanych ważny był – jako cel życiowy – własny rozwój, także samodoskonalenie. Działanie na rzecz innych ludzi, bycie użytecznym wskazało 80% badanych, wartość wykształcenia – 83%. Wykształcenie nie było ważne dla 16% badanych. Do najważniejszych motywów kształcenia respondenci zaliczyli: rozwój intelektualny i samodoskonalenie, niezależność i samodzielność, uniknięcie bezrobocia, zdobycie interesującego zawodu, łatwiejsze życie i wysokie zarobki. Sens zdobywania wiedzy widziała większość uczniów i studentów. Na przekonanie o wartości wykształcenia wpływa samo wykształcenie – im wyższe, tym silniejsze przekonanie respondentów, że warto je zdobywać. Częściej niż młodsi badani (do 24. roku życia) nie widzą sensu w wykształceniu respondenci w wieku od 25 do 34 lat, robotnicy, gospodynie domowe, bezrobotni i ci badani, którzy mieli złe warunki materialne. Spośród wszystkich grup zawodowych to rolnicy doceniali wartość zdobywania wykształcenia. 52% ankietowanych stwierdziło, że powinno być więcej osób kształcących się na wyższych uczelniach. Prawie tyle samo respondentów uznało, że powinno być także więcej uczniów w szkołach średnich. Dotychczasowy zasięg kształcenia utrzymaliby na takim samym poziomie przede wszystkim respondenci w wieku od 25 do 34 lat, niewykwalifikowani robotnicy, rolnicy, gospodynie domowe, a także (w przypadku szkół średnich) – robotnicy wykwalifikowani i osoby z wykształceniem zasadniczym zawodowym. Absolwenci wyższych szkół opowiedzieli się za zwiększeniem liczby kształcących się w obu typach placówek. 42% badanych zadeklarowało, że gdyby mieli okazję jeszcze raz wybrać dla siebie drogę kształcenia, powtórzyliby dotychczasowe wybory. Nie zrobiłoby tego 48% badanych. 10% nie odpowiedziało na to pytanie. Powtórzenie wyboru kształcenia wyrażały przede wszystkim osoby kształcące się, mieszkańcy dużych miast, badani ze średnim i wyższym wykształceniem, inteligencja, pracownicy umysłowi i fizyczno-umysłowi, a także prywatni przedsiębiorcy i badani deklarujący wyższe dochody.

Deskryptory TESE: edukacja, wybór szkoły, wybór studiów, wybór kierunku kształcenia zawodowego, zmiana zawodu, postawa, postawa wobec szkoły, dostosowanie do potrzeb rynku pracy
TESE descriptors: education, choice of school, choice of studies, choice of training, career change, attitude, attitude towards school, employability
Publikacje:
  • CBOS. (1994). Dążenia edukacyjne społeczeństwa polskiego. Komunikat z badań. Pobrane z http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/1994/K_005_94.PDF
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"