Abstrakt: |
Celem badania było zebranie opinii o postępowaniu rodziców wobec dorastających dzieci. W badaniu uczestniczyło 1094 dorosłych Polaków. Próba miała charakter losowo-adresowy. Od 92% respondentów w młodości rodzice wymagali, aby traktowali oni poważnie naukę w szkolę. Rodzice 87% badanych uczyli rodzinnych tradycji i wymagali ich przestrzegania, a rodzice 85% oczekiwali pomocy w prowadzeniu domu. Rodzice 83% ankietowanych interesowali się sposobem, w jaki spędzają oni swój czas wolny, a rodzice 79% wymagali, aby respondenci chodzili do kościoła. 65% przyznało, że nie byli w młodości zachęcani do udziału w harcerstwie, a 73% badanych rodzice nie motywowali do uczestniczenia w młodzieżowych organizacjach kościelnych. 80% badanych nie pobierało w młodości żadnych płatnych lekcji dodatkowych. 92% respondentów oczekiwało od swoich dzieci, że będą dalej się kształcić. 89% chciałoby, aby dzieci traktowały poważnie naukę szkolną, a 80% opłacało korepetycje i dodatkowe zajęcia. 73% rodziców starało się rozwijać zainteresowania kulturalne dzieci (czytanie, kino, teatr, zwiedzanie). 70% badanych rozmawiało z dziećmi o szkole, koleżankach, kłopotach, a 70% wymagało od dzieci chodzenia do kościoła. 71% oczekiwało, że dzieci będą pomagać im w obowiązkach domowych. 38% nie wymagało od swoich dzieci, by te należały do młodzieżowych organizacji kościelnych (32% wymagało, a w tym 7% zdecydowanie). 42% badanych nie zachęcało dzieci do udziału w harcerstwie (28% zachęcało, w tym 6% zdecydowanie). 62% nie namawiało dzieci do działania w młodzieżowych organizacjach politycznych (8% namawiało, a 30% udzieliło odpowiedzi: trudno powiedzieć). Na podstawie wyników badania stwierdzono, że w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat znacznie wzrosły aspiracje edukacyjne rodziców, co przejawiało się w opłacaniu przez nich korepetycji i dodatkowych lekcji dla dzieci. Nie zmienił się stosunek rodziców do udziału dzieci w organizacjach młodzieżowych – politycznych i kościelnych. |