Abstrakt: |
Celem badania było określenie wysokości i struktury wydatków rodziców w związku z edukacją szkolną i zajęciami dodatkowymi ich dzieci. Dodatkowo badacze zadali pytania o opinie na temat obowiązku noszenia mundurków i potrzeby udostępnienia uczniom z rodzin mniej zamożnych darmowych podręczników. W komunikacie przeanalizowano: skalę wydatków szkolnych: zdecydowana większość badanych zadeklarowała, że poniosła wydatki na edukację swoich dzieci; jedynie 1% rodziców przyznało, że wydatki takie ich nie dotyczą; w roku 2006 średnia kwota przeznaczana na edukację wzrosła o 6% w porównaniu z rokiem 2005 i była najwyższa od dziesięciu lat; strukturę wydatków szkolnych: zdecydowanie najwięcej wydano na zakup podręczników (47% ogólnych kwot), następnie ubrań (32%) oraz przyborów szkolnych (20%; dodatkowe płatne zajęcia uczniów: zdecydowana większość rodziców (64%) nie zapewniała swoim dzieciom dodatkowych zajęć pozaszkolnych, a jedynie 36% opłacało dodatkowe formy edukacji: języki obce, zajęcia sportowe, artystyczne, rzadziej korepetycje, kursy przygotowawcze, komputerowe i informatyczne. Należy zaznaczyć, że im gorzej sytuowana rodzina oraz mniejsza miejscowość zamieszkania, tym mniejsze wydatki na zajęcia dodatkowe; bezpłatne podręczniki i obowiązek noszenia mundurków szkolnych: trzy czwarte ankietowanych (75%) opowiedziało się za bezpłatnym użyczaniem podręczników przez szkoły uczniom z rodzin najbiedniejszych. Jeśli chodzi o obowiązek noszenia mundurków, panowała rozbieżność wśród respondentów: w przypadku szkoły podstawowej i gimnazjum pomysł ten poparła ponad połowa badanych, a w przypadku szkoły średniej aż 55% jest mu przeciwna. Wyniki badań wskazują na wzrost nakładów finansowych rodziców na edukację szkolną ich dzieci, natomiast spadek wydatków na dodatkowe zajęcia edukacyjne i ogólnorozwojowe. Jednocześnie pozwalają stwierdzić, że Polakom zależy na zmniejszeniu nierówności edukacyjnych wśród uczniów, o czym świadczą większościowe głosy za bezpłatnym udostępnieniem podręczników dla uczniów z rodzin mniej zamożnych. W przypadku mundurków szkolnych zdania są podzielone, a obowiązek ich noszenia, według ankietowanych, powinien być uzależniony od szczebla edukacji. |