|
|
Tytuł badania: | Obecność i instytucjonalizacja wartości religijnych w życiu społecznym |
Projekt badawczy: |
|
Instytucja: | |
Data: | 21 lipca 1994 – 26 lipca 1994 |
Badacz: | Agnieszka Cybulska |
Abstrakt: |
Celem badania było poznanie społecznych opinii dotyczących postrzegania religii w szkole, ustawy antyaborcyjnej oraz ratyfikacji konkordatu. Badanie zrealizowano na 1166-osobowej reprezentatywnej próbie losowej dorosłych Polaków. Badani odpowiadali m.in. na pytanie Czy pana (i) zdaniem religia powinna być nauczana w szkołach państwowych czy też nie? Około 57% respondentów odpowiedziało pozytywnie, około 43% negatywnie. Stwierdzono, że stanowisko opinii publicznej w tej kwestii nie zmieniło się; liczba zwolenników i przeciwników nauczania religii w szkołach nie wzrosła ani nie zmalała w porównaniu z badaniami z lat 1991, 1992, 1993, 1994 (około 57-60% zwolenników i 40-43% przeciwników). Uznano, że odmienna ocena tego faktu może wynikać z utrwalonych sądów normatywnych, a nie praktyki wynikającej z trzyletniego doświadczenia w nauczaniu tego przedmiotu w szkołach. |
Deskryptory TESE: | religia, środowisko społeczno-kulturowe, szkolnictwo publiczne, edukacja religijna, katolicyzm |
TESE descriptors: | religion, socio-cultural environment, public education, religious education, Catholicism |
Publikacje: |
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.