Abstrakt: |
W badaniu poszukiwano odpowiedzi na następujące pytania: Jaki jest stopień wykorzystania teoretycznej wiedzy w praktyce edukacyjnej w opinii nauczycieli i pracowników naukowych? Jakie – zdaniem nauczycieli i pedagogów teoretyków – elementy teoretycznej wiedzy pedagogicznej najczęściej są wykorzystywane w praktycznej działalności nauczycieli? W jakim celu wykorzystywane są elementy teoretycznej wiedzy pedagogicznej w opinii pedagogów praktyków i nauczycieli? W badaniu wzięło udział 402 nauczycieli ze wszystkich typów szkół w województwie małopolskim, a także 74 pracowników naukowych z wyższych uczelni (w tym doktorantów) i jednostek naukowych. Jeśli chodzi o ocenę wykorzystania teoretycznej wiedzy pedagogicznej w praktyce, to było ono bardzo duże w opinii 45 respondentów, w tym 25 nauczycieli i 20 teoretyków, raczej duże zdaniem 80, w tym 51 praktyków i 29 teoretyków, raczej małe w opinii 134, w tym 126 praktyków i ośmiu teoretyków, a bardzo małe – zdaniem 111, w tym 105 praktyków i sześciu teoretyków. Stopnia wykorzystania teorii w praktyce nie było w stanie ocenić łącznie 106 respondentów, w tym 95 pedagogów i 11 nauczycieli. Wśród nauczycieli wskazówki metodyczne wykorzystywało w praktyce 42% badanych, metody i narzędzia badawcze – 31,3%, pomoce naukowe – 20,8%, publikacje dydaktyczne – 5,7%. Wśród teoretyków rozkład procentowy znacznie się różnił. Wskazówki metodyczne w tej grupie wykorzystywało 32,4% respondentów, metody i narzędzia badawcze – 14,8%, pomoce naukowe – 28,3%, a publikacje dydaktyczne – 24,3%. Wśród pedagogów praktyków 165 respondentów uznało za raczej mały swój udział w tworzeniu teoretycznej wiedzy pedagogicznej. W grupie teoretyków w opinii 46 badanych ich udział w tworzeniu teoretycznej wiedzy pedagogicznej był raczej duży. |