BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Prestiż zawodów (2008)
Projekt badawczy:
  • Aktualne problemy i wydarzenia
pokaż badania
Kolejne lata cyklu: 2008 2013
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 6 listopada 2008 – 12 listopada 2008
Badacz: Michał Feliksiak
Abstrakt:

Celem badania było ustalenie, jakie zawody w Polsce cieszą się największym prestiżem, a jakie są postrzegane z mniejszym szacunkiem oraz jak zmieniły się poglądy Polaków w tej kwestii na przestrzeni lat. W badaniu ankietowy wzięło udział 1050 dorosłych Polaków. Największym prestiżem (84% odpowiedzi pozytywnych) cieszą się profesje profesora uniwersytetu i strażaka; następnie: górnika, pielęgniarki, lekarza, inżyniera pracującego w fabryce, a zawód nauczyciela zebrał 70% odpowiedzi pozytywnych, z tym że większym zaufaniem darzą go osoby starsze niż młode i studiujące. Wysoka ocena prestiżu zawodu nauczyciela utrzymuje się od końca lat dziewięćdziesiątych, chociaż jest nieco niższa niż w latach osiemdziesiątych. Ogólna tendencja wskazuje na znaczącą poprawę wizerunku zawodów związanych z pracą fizyczną.

Deskryptory TESE: nauczanie, nauczyciel, zawód nauczyciela, wynagrodzenie nauczyciela, społeczeństwo
TESE descriptors: teaching, teacher, teaching profession, teacher salary, society
Publikacje:
  • Feliksiak, M. (oprac.). (2009). Prestiż zawodów : Komunikat z badań. Pobrane z http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2009/K_008_09.PDF
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"