Abstrakt: |
Przedmiot badań stanowiło zagadnienie prestiżu zawodu nauczyciela. W próbie badawczej znalazło się 400 nauczycieli wychowania fizycznego (w tym 224 kobiety i 176 mężczyzn) ze szkół podstawowych, gimnazjów i liceów ogólnokształcących zlokalizowanych w Warszawie. Średnia wieku badanych wyniosła 39,8 roku, a staż pracy – 14,9. Pod względem stopnia awansu zawodowego wśród badanych znalazło się 142 nauczycieli dyplomowanych, 160 – mianowanych, 71 – kontraktowych, 22 – stażystów. 46% respondentów oceniło prestiż swojego zawodu na poziomie przeciętnym, 27% – niskim, a 24% – wysokim lub bardzo wysokim. W opinii badanych prestiż ich specjalizacji zawodowej jest niższy od nauczycieli innych przedmiotów. Zgodnie ze zdaniem większości ankietowanych (51,2%) prestiż osób uczących przedmiotów ścisłych jest wysoki (a bardzo wysoki według 30,2%), z kolei w przypadku przedmiotów humanistycznych 59,8% wuefistów uważa go za wysoki, a 20,8% za bardzo wysoki. Na podstawie analizy materiału stwierdzono ponadto, że wyższy prestiż zawodu odczuwają mężczyźni niż kobiety, z kolei niższy – nauczyciele mianowani w porównaniu z kontraktowymi, stażystami i dyplomowanymi. Największy szacunek odnotowano wśród nauczycieli ze szkół podstawowych (26,7% wskazań). Dodatkowo okazało się, że zdaniem 47% badanych prestiż ich zawodu nie uległ zmianie w stosunku do pierwszych lat pracy, 39,2% odpowiedziało, że uległ pogorszeniu, a jedynie 11,2% twierdziło, że uległ poprawie (najczęściej polepszenie zauważali nauczyciele z zespołów szkół – 18,3%, a najmniej z liceów – 6,6%). |