BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Prestiż własnego zawodu – w opinii nauczycieli wf z Warszawy
Instytucja:
Data: styczeń 2007 – czerwiec 2007
Badacz: Małgorzata Zalewska
Abstrakt:

Przedmiot badań stanowiło zagadnienie prestiżu zawodu nauczyciela. W próbie badawczej znalazło się 400 nauczycieli wychowania fizycznego (w tym 224 kobiety i 176 mężczyzn) ze szkół podstawowych, gimnazjów i liceów ogólnokształcących zlokalizowanych w Warszawie. Średnia wieku badanych wyniosła 39,8 roku, a staż pracy – 14,9. Pod względem stopnia awansu zawodowego wśród badanych znalazło się 142 nauczycieli dyplomowanych, 160 – mianowanych, 71 – kontraktowych, 22 – stażystów. 46% respondentów oceniło prestiż swojego zawodu na poziomie przeciętnym, 27% – niskim, a 24% – wysokim lub bardzo wysokim. W opinii badanych prestiż ich specjalizacji zawodowej jest niższy od nauczycieli innych przedmiotów. Zgodnie ze zdaniem większości ankietowanych (51,2%) prestiż osób uczących przedmiotów ścisłych jest wysoki (a bardzo wysoki według 30,2%), z kolei w przypadku przedmiotów humanistycznych 59,8% wuefistów uważa go za wysoki, a 20,8% za bardzo wysoki. Na podstawie analizy materiału stwierdzono ponadto, że wyższy prestiż zawodu odczuwają mężczyźni niż kobiety, z kolei niższy – nauczyciele mianowani w porównaniu z kontraktowymi, stażystami i dyplomowanymi. Największy szacunek odnotowano wśród nauczycieli ze szkół podstawowych (26,7% wskazań). Dodatkowo okazało się, że zdaniem 47% badanych prestiż ich zawodu nie uległ zmianie w stosunku do pierwszych lat pracy, 39,2% odpowiedziało, że uległ pogorszeniu, a jedynie 11,2% twierdziło, że uległ poprawie (najczęściej polepszenie zauważali nauczyciele z zespołów szkół – 18,3%, a najmniej z liceów – 6,6%).

Deskryptory TESE: nauczyciel przedmiotu, nauczyciel, praktyka pedagogiczna, doświadczenie zawodowe, postawa, relacja nauczyciel – uczeń, wychowanie fizyczne
TESE descriptors: specialist teacher, teacher, teaching practice, professional experience, attitude, teacher-student relation, physical education
Publikacje:
  • Zalewska, M. (2009). Prestiż własnego zawodu – w opinii nauczycieli wf z Warszawy. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, 10, 16-18.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"