Abstrakt: |
Celem badania było poznanie systemu wartości studentów. Badaniem objęto 162 studentów pedagogiki specjalnej studiujących w WSP w Krakowie w latach 1994-1996; 141 kobiet i 21 mężczyzn; 57,3% w wieku 20 lat, 27,9% w wieku 25-30 lat; 44,8% pochodzenia inteligenckiego, 29,2% robotniczego; 29,7% pochodziło ze wsi, 26,7% ze średniego miasta, 24,2% z dużego miasta. Wśród hobby 33,7% wymieniło literaturę (32,5% czytało literaturę psychologiczną, 24% beletrystyczną), 24% muzykę (32,5% wskazało muzykę poważną, klasyczną). Z filmów badani preferowali psychologiczne i dramaty – 43,6%, obyczajowe – 26%. W pytaniu dotyczącym wyboru między teatrem, kinem i wideo wskazania wynosiły odpowiednio 56,3%, 27,3% i 15,4%; zwolennicy kina i teatru podkreślali atmosferę tych miejsc. Samoocena własnych postaw ideowych była następująca: 67,6% określiło się jako realiści, 24,4% jako idealiści. Stosunek do religii wyglądał następująco: 81,4% określiło się jako katolicy, 11,2% jako chrześcijanie; 62,2% określiło się jako wierzący i praktykujący, 19,7% wierzący, ale praktykujący okresowo. 80% nie udzieliło odpowiedzi na pytanie o poglądy polityczne i społeczne, 12% nie interesowała polityka. Za patriotów uznało się 73,2% badanych. 54,6% chciałoby wyjechać z kraju w celach turystycznych, 44,4% w celach zarobkowych. Hierarchia wartości: za najważniejszą wartość uznawano najczęściej wierność wyznawanym zasadom religijnym – 26%, postawę moralną – 21%, dobrą rodzinę – 18,5%; na drugim miejscu stawiano: postawę moralną – 27,8%, miłość do partnera – 18,5%, uczciwość – 13%; na trzecim miejscu: zaufanie ludzi – 26%, postawę moralną – 18,5%, miłość do partnera – 13%. Stwierdzono, że badani kierują się w znacznej mierze wartościami należącymi do kategorii dodatnich, cechuje ich właściwa postawa. |