Abstrakt: |
Celem ilościowo-jakościowego badania o charakterze diagnostyczno-korelacyjnym było zweryfikowanie preferowanych przez nauczycieli form i technik kształcenia oraz samokształcenia w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK), a także opracowanie wielowarstwowego modelu continuum edukacyjnego środowiska w oparciu o TIK. Postawiono pytanie badawcze: Jakie są kompetencje informacyjne nauczycieli w zakresie wykorzystywania metod i narzędzi ICT w kontekście nowych trendów technologicznych i towarzyszących im przemian cywilizacyjnych? Zastosowano sondaż diagnostyczny. Posłużono się techniką ankiety (kwestionariusz ankiety) i wywiadem narracyjnym. W badaniu wzięli udział zielonogórscy i lubuscy nauczyciele, którzy realizowali program 23 różnych przedmiotów nauczania. Wywiadem objęto 40 osób. Pozyskano 1160 ankiet (79,7% kobiet). Wyniki badania pokazały, że 68,9% nauczycieli zamierzało poszerzyć wiadomości i umiejętności w zakresie posługiwania się i wykorzystywania TIK. 64% nauczycieli najchętniej skorzystałoby z kursów i szkoleń, 25,5% z warsztatów i zajęć praktycznych, 11,7% z kształcenia e-learningowego. Wnioski z badania potwierdzają świadomość nauczycieli na temat potrzeby dokształcania się w zakresie TIK. |