BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Preferowane przez nauczycieli formy i techniki kształcenia i samokształcenia w zakresie ICT
Instytucja:
Data: [2014]
Badacz: Eunika Baron-Polańczyk
Abstrakt:

Celem ilościowo-jakościowego badania o charakterze diagnostyczno-korelacyjnym było zweryfikowanie preferowanych przez nauczycieli form i technik kształcenia oraz samokształcenia w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK), a także opracowanie wielowarstwowego modelu continuum edukacyjnego środowiska w oparciu o TIK. Postawiono pytanie badawcze: Jakie są kompetencje informacyjne nauczycieli w zakresie wykorzystywania metod i narzędzi ICT w kontekście nowych trendów technologicznych i towarzyszących im przemian cywilizacyjnych? Zastosowano sondaż diagnostyczny. Posłużono się techniką ankiety (kwestionariusz ankiety) i wywiadem narracyjnym. W badaniu wzięli udział zielonogórscy i lubuscy nauczyciele, którzy realizowali program 23 różnych przedmiotów nauczania. Wywiadem objęto 40 osób. Pozyskano 1160 ankiet (79,7% kobiet). Wyniki badania pokazały, że 68,9% nauczycieli zamierzało poszerzyć wiadomości i umiejętności w zakresie posługiwania się i wykorzystywania TIK. 64% nauczycieli najchętniej skorzystałoby z kursów i szkoleń, 25,5% z warsztatów i zajęć praktycznych, 11,7% z kształcenia e-learningowego. Wnioski z badania potwierdzają świadomość nauczycieli na temat potrzeby dokształcania się w zakresie TIK.

Author's Keywords: education and self-education, diagnostic and correlative research, use of ICT methods and tools, teachers' IT competence
Deskryptory TESE: nauczyciel, technika, edukacja, jakość kształcenia, jakość nauczania, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: teacher, technology, education, quality of education, teaching quality, ICT
Publikacje:
  • Baron-Polańczyk, E. (2015). Preferowane przez nauczycieli formy i techniki kształcenia i samokształcenia w zakresie ICT. General and Professional Education, 1, 8-16.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"