BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wizerunek nauczycieli
Projekt badawczy:
  • Aktualne problemy i wydarzenia
pokaż badania
Instytucja:
Data: 8 listopada 2012 – 13 listopada 2012
Badacz:
Abstrakt:

Badanie zrealizowano na reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski (N = 952). Jego celem było określenie stosunku Polaków do zawodu nauczyciela. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że oceny warunków zatrudnienia nauczycieli były zróżnicowane. 49% respondentów uważało, że nauczyciele mają za długie urlopy (31% było przeciwnego zdania), tyle samo uważało, że pracują niewiele godzin tygodniowo (24% było przeciwnego zdania). 34% uznało, że zarobki nauczycieli są zbyt niskie, jednak porównywalny odsetek 30% nie zgodził się z tym zdaniem. Ze stwierdzeniami o zbyt długich urlopach i zbyt krótkim dniu pracy nie zgadzały się najczęściej osoby wykonujące zawód nauczyciela w czasie badania lub wcześniej, natomiast najczęściej zgadzały się z tymi twierdzeniami osoby mające dzieci w wieku szkolnym. Analogicznie w przypadku wysokości zarobków nauczycieli – najczęściej uznawali je za zbyt niskie byli lub obecni nauczyciele, najrzadziej zaś – rodzice dzieci w wieku szkolnym. Opinie badanych były bardziej zgodne w przypadku narażenia nauczycieli na duży stres (86%) i szczególnej odpowiedzialności w tym zawodzie (83%). 74% respondentów uznało, że praca nauczyciela jest trudna i ciężka. Odpowiedzi takie wybierali najczęściej byli lub obecni nauczyciele, najrzadziej zaś – osoby niemające styczności z zawodem nauczyciela. Większość badanych uznała kwalifikacje nauczycieli za wysokie (68%) – najrzadziej zgadzali się z tym twierdzeniem badani niemający styczności z zawodem nauczyciela. Najczęściej przypisywano nauczycielom odczuwanie satysfakcji z własnej pracy (55%) oraz poczucie misji (43%), choć w tym ostatnim przypadku 45% odmówiło tego poczucia nauczycielom lub odpowiedziało: ani tak, ani nie. Odczuwanie dużej satysfakcji wskazywali najczęściej rodzice dzieci w wieku szkolnym, poczucie misji – sami nauczyciele. 36% badanych uznało, że zawód nauczyciela cieszy się szacunkiem, ale tyle samo osób było przeciwnego zdania. Twierdzeniu temu przeczyły najczęściej osoby pracujące w zawodzie nauczyciela (55%). Większość badanych nie chciałaby, aby ich dzieci pracowały w zawodzie nauczyciela (54%). Takiej ścieżki zawodowej życzyłoby sobie dla nich tylko 34% respondentów i byli to najczęściej badani pracujący kiedyś lub w czasie przeprowadzenia badania w tym właśnie zawodzie.

Deskryptory TESE: zawód nauczyciela, nauczyciel, warunki pracy, czas pracy nauczyciela, zatrudnienie
TESE descriptors: teaching profession, teacher, working conditions, teacher working time, employment
Publikacje:
  • CBOS. (2012). Wizerunek nauczycieli. Pobrane z http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2012/K_173_12.PDF
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"