Obserwuj
Tytuł badania: |
Wizerunek siedleckiego szkolnictwa zawodowego i kierunki jego zmian wobec potrzeb rynku pracy. Raport z badań przeprowadzonych metodą zogniskowanego wywiadu grupowego |
Projekt badawczy: |
- Rozwój szkolnictwa zawodowego w Siedlcach w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
2009 – 2010 |
Badacz: |
Urszula Kłosiewicz-Górecka, Lidia Kuczewska, Jadwiga Odorzyńska-Kondek |
Abstrakt: |
W ramach projektu przeprowadzono dwa pogłębione wywiady grupowe. Cele pierwszego z badań: ocena udziału szkół zawodowych w kształtowaniu podaży pracy w Siedlcach; ocena zgodności wiedzy i umiejętności absolwentów szkół zawodowych i techników z oczekiwaniami pracodawców; podejmowane przez szkoły środki zaradcze i ich skuteczność; współpraca szkolnictwa zawodowego z różnymi podmiotami rynku; zmiany na siedleckim rynku pracy i ich skutki dla zmian w siedleckim szkolnictwie zawodowym. Na podstawie wyników badania stworzono kwestionariusz do badania ilościowego wśród pracodawców z siedleckiego rynku pracy. W drugim badaniu jakościowym pytano respondentów o wizerunek siedleckiego szkolnictwa zawodowego. W obu badaniach wzięło udział 12 osób (dobór celowy). Na podstawie wyników stwierdzono, że w społeczeństwie panuje przekonanie o niskiej wartości kształcenia w szkołach zawodowych; znacznie wyżej ceniona jest edukacja w liceach ogólnokształcących. Szkoły zawodowe próbują uelastycznić ofertę kształcenia, lecz nie zawsze okazuje się to skuteczne. Programy nauczania w szkołach zawodowych są nienowoczesne – czas na przekazywanie wiedzy teoretycznej jest nieproporcjonalny do praktycznej nauki zawodu. W pracowniach i warsztatach szkolnych wykorzystuje się przestarzałe technologie. W działaniach zmierzających do udoskonalenia szkolnictwa zawodowego warto eksponować szanse absolwentów szkół zawodowych na szybkie podejmowanie pracy, a także rozwijać taki system doradztwa edukacyjno-zawodowego, który będzie nastawiony na zaspokajanie potrzeb rynku pracy. Warto również prowadzić lokalne analizy i prognozy rynku pracy oraz wprowadzać innowacje w nauczaniu, które będą ułatwiać uczniom zdobywanie kwalifikacji zawodowych i kompetencji pozazawodowych. |
Deskryptory TESE: |
dostosowanie do potrzeb rynku pracy, dostępność miejsc pracy, rynek pracy, bezrobocie, absolwent, praca, pracodawca, praca fizyczna, szkoła średnia o profilu zawodowym |
TESE descriptors: |
employability, access to employment, labour market, unemployment, school leaver, labour, employer, manual work, vocational school |
Publikacje: |
- Kłosiewicz-Górecka, U. (red.). (2011). Wizerunek siedleckiego szkolnictwa zawodowego i kierunki jego zmian wobec potrzeb rynku pracy. Raport z badań przeprowadzonych metodą zogniskowanego wywiadu grupowego. Pobrane z http://ibrkk.pl/book/305
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.