BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wizerunek siedleckiego szkolnictwa zawodowego i kierunki jego zmian wobec potrzeb rynku pracy. Raport z badań przeprowadzonych metodą zogniskowanego wywiadu grupowego
Projekt badawczy:
  • Rozwój szkolnictwa zawodowego w Siedlcach w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy
pokaż badania
Instytucja:
Data: 2009 – 2010
Badacz: Urszula Kłosiewicz-Górecka, Lidia Kuczewska, Jadwiga Odorzyńska-Kondek
Abstrakt:

W ramach projektu przeprowadzono dwa pogłębione wywiady grupowe. Cele pierwszego z badań: ocena udziału szkół zawodowych w kształtowaniu podaży pracy w Siedlcach; ocena zgodności wiedzy i umiejętności absolwentów szkół zawodowych i techników z oczekiwaniami pracodawców; podejmowane przez szkoły środki zaradcze i ich skuteczność; współpraca szkolnictwa zawodowego z różnymi podmiotami rynku; zmiany na siedleckim rynku pracy i ich skutki dla zmian w siedleckim szkolnictwie zawodowym. Na podstawie wyników badania stworzono kwestionariusz do badania ilościowego wśród pracodawców z siedleckiego rynku pracy. W drugim badaniu jakościowym pytano respondentów o wizerunek siedleckiego szkolnictwa zawodowego. W obu badaniach wzięło udział 12 osób (dobór celowy). Na podstawie wyników stwierdzono, że w społeczeństwie panuje przekonanie o niskiej wartości kształcenia w szkołach zawodowych; znacznie wyżej ceniona jest edukacja w liceach ogólnokształcących. Szkoły zawodowe próbują uelastycznić ofertę kształcenia, lecz nie zawsze okazuje się to skuteczne. Programy nauczania w szkołach zawodowych są nienowoczesne – czas na przekazywanie wiedzy teoretycznej jest nieproporcjonalny do praktycznej nauki zawodu. W pracowniach i warsztatach szkolnych wykorzystuje się przestarzałe technologie. W działaniach zmierzających do udoskonalenia szkolnictwa zawodowego warto eksponować szanse absolwentów szkół zawodowych na szybkie podejmowanie pracy, a także rozwijać taki system doradztwa edukacyjno-zawodowego, który będzie nastawiony na zaspokajanie potrzeb rynku pracy. Warto również prowadzić lokalne analizy i prognozy rynku pracy oraz wprowadzać innowacje w nauczaniu, które będą ułatwiać uczniom zdobywanie kwalifikacji zawodowych i kompetencji pozazawodowych.

Deskryptory TESE: dostosowanie do potrzeb rynku pracy, dostępność miejsc pracy, rynek pracy, bezrobocie, absolwent, praca, pracodawca, praca fizyczna, szkoła średnia o profilu zawodowym
TESE descriptors: employability, access to employment, labour market, unemployment, school leaver, labour, employer, manual work, vocational school
Publikacje:
  • Kłosiewicz-Górecka, U. (red.). (2011). Wizerunek siedleckiego szkolnictwa zawodowego i kierunki jego zmian wobec potrzeb rynku pracy. Raport z badań przeprowadzonych metodą zogniskowanego wywiadu grupowego. Pobrane z http://ibrkk.pl/book/305
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"