Abstrakt: |
Pracodawców z siedleckiego rynku pracy pytano o bieżącą sytuację i przewidywane zmiany w zakresie wielkości i struktury pracy, przygotowanie zawodowe absolwentów zasadniczych szkół zawodowych i techników oraz oczekiwania wobec pracowników. Wyniki badania ilościowego uzupełniono o dane z badania jakościowego (dotyczące kreowania wizerunku szkolnictwa zawodowego, współpracy pracodawców ze szkolnictwem zawodowym), przeprowadzonego z wykorzystaniem techniki projekcyjnej Planeta. W badaniu ilościowym wzięło udział 182 pracodawców. Posłużono się metodą wywiadu kwestionariuszowego. 46,6% badanych uważało, że szkoły zawodowe nie wymagają od uczniów dużego nakładu pracy. W opinii 46% respondentów szkoły te pozwalają szybko zdobyć zawód, a zdaniem 40,3% – mają niski prestiż. 38,1% stwierdziło, że w szkołach tych jest niski poziom nauczania. Blisko co czwarty respondent twierdził, że w szkołach zawodowych uczniowie zdobywają umiejętności zawodowe na dobrym poziomie. 9,1% uważało, że absolwenci szkół zawodowych są przygotowani przez szkoły zgodnie z potrzebami rynku pracy. Z kolei w przypadku techników 37,7% pracodawców uznało, że szkoły te dobrze uczą umiejętności zawodowych, w opinii 24% – pozwalają szybko zdobyć zawód, 24% – nie wymagają od ucznia dużego nakładu pracy, 18,8% – przygotowują ucznia do elastycznego działania na rynku pracy, 21,4% – poszerzają horyzonty, 23,4% – wykazują niski poziom nauczania przedmiotów ogólnych, 15,6% – mają niski prestiż. By ulepszyć wizerunek szkół zawodowych warto zachęcać pracodawców do udziału w kształceniu uczniów zasadniczych szkół zawodowych. 31,6% badanych uważało, że absolwenci szkół zawodowych nie potrafią dostosować się do wymogów pracodawców; zdaniem 48,9% posiadają niewystarczające umiejętności zawodowe (tę samą opinię na temat absolwentów techników wyraziło 48,9%). 40,8% badanych twierdziło, że absolwenci szkół zawodowych mają zbyt wysokie wymagania płacowe (tę samą opinię na temat absolwentów techników wyraziło 53,7%). |