Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy potrzeb psychicznych młodzieży akademickiej ze Szkoły Wyższej im. Bogdana Jańskiego. Próbę badawczą stanowiło 94 studentów pierwszego roku studiów stacjonarnych i niestacjonarnych. Do zebrania materiału zastosowano listę 20 potrzeb Murraya. Badanych poproszono o zaznaczenie najważniejszych dla nich potrzeb w odpowiedniej kolejności. W wyniku przeprowadzonego badania okazało się, że najczęściej na pierwszym miejscu studenci umieszczali potrzebę oparcia (94,15%). Następnie: potrzebę zrozumienia (85,11%), potrzebę unikania szkód (73,51%), potrzebę osiągnięć (72,87%) oraz potrzebę przeciwdziałania (68,40%). Zauważono, że powyższe potrzeby składają się na charakterystyczny syndrom adaptacji psychicznej studentów pierwszego roku do szeroko pojętego ośrodka akademickiego. W związku z tym władze uczelni powinny dołożyć wszelkich starań, żeby powyższe potrzeby nie były marginalizowane. W dalszej kolejności znalazły się: potrzeba zabawy (68,19%), potrzeba opiekowania się (66,70%), potrzeba doznań zmysłowych (65,11%), potrzeba unikania poniżeń (65,00%), potrzeba afiliacji (63,30%), potrzeba autonomii (60,21%), potrzeba porządku (52,76%), potrzeba samoobrony (47,23%), potrzeba seksualna (42,76%), potrzeba dominowania (40,53%), potrzeba pokazania się (38,62%), potrzeba odrzucania (31,70%), potrzeba ulegania (30,85%), potrzeba poniżania się (26,10%), potrzeba agresji (24,79%). Pocieszający okazał się fakt, że w badanej populacji nie ujawniono tendencji do przezwyciężania oporu siłą, wyrażania sprzeciwu czy chęci pomszczenia doznanej krzywdy (potrzeba agresji). Nie dominowało także upodobanie do zachowań biernych (potrzeba poniżania się) oraz postaw konformistycznych (potrzeba ulegania). |