Tytuł badania: |
Potrzeby oraz motywy udziału nauczycieli w formach doskonalenia zawodowego |
Data: |
2011 |
Badacz: |
Anna Romanowska-Tołłoczko, Aleksander Smoliński |
Abstrakt: |
Celem badania było poznanie samooceny nauczycieli szkół różnego stopnia na temat ich kompetencji zawodowych oraz ich opinii na temat przydatności wiedzy i umiejętności nabytych w toku studiów, a także potrzeby, możliwości i motywów podejmowania dalszego kształcenia. Badaniem objęto 298 nauczycieli z województwa dolnośląskiego (Wrocław, Wałbrzych, Legnica). Wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. Wiek badanych mieścił się w przedziale 26-54 lata, staż pracy wynosił 2-30 lat. 77% próby stanowiły kobiety, 23% mężczyźni. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że nauczyciele nie czuli się wystarczająco kompetentni, by sprostać wszystkim wymaganiom związanym z rolą zawodową. Przede wszystkim dotyczyło to oddziaływań wychowawczych – jednego z najtrudniejszych zadań pedagogicznych. Ponadto większość respondentów czuła, że nie zostali przez swoje uczelnie odpowiednio przygotowani do wykonywania zawodu. Pomimo wynikającej z tego potrzeby dokształcania i doskonalenia zawodowego możliwości podnoszenia kwalifikacji zainteresowanych były ograniczone. Niewłaściwa była również motywacja podejmowania doskonalenia zawodowego, przeważała bowiem chęć uzyskania awansu zawodowego nad chęcią podnoszenia poziomu fachowości. |
Autorskie słowa kluczowe: |
nauczyciele, kompetencje, doskonalenie zawodowe, motywacja |
Author's Keywords: |
teachers, competences, professional development, motivation |
Deskryptory TESE: |
nauczyciel, samoocena, doskonalenie zawodowe nauczycieli, doskonalenie zawodowe w toku pracy, studia wyższe |
TESE descriptors: |
teacher, self-evaluation, in-service teacher training, in-service training, higher education course |
Publikacje: |
- Romanowska-Tołłoczko, A. i Smoliński, A. (2012). Potrzeby oraz motywy udziału nauczycieli w formach doskonalenia zawodowego. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 2, 106-111.
|