BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Potrzeby oraz motywy udziału nauczycieli w formach doskonalenia zawodowego
Data: 2011
Badacz: Anna Romanowska-Tołłoczko, Aleksander Smoliński
Abstrakt:

Celem badania było poznanie samooceny nauczycieli szkół różnego stopnia na temat ich kompetencji zawodowych oraz ich opinii na temat przydatności wiedzy i umiejętności nabytych w toku studiów, a także potrzeby, możliwości i motywów podejmowania dalszego kształcenia. Badaniem objęto 298 nauczycieli z województwa dolnośląskiego (Wrocław, Wałbrzych, Legnica). Wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. Wiek badanych mieścił się w przedziale 26-54 lata, staż pracy wynosił 2-30 lat. 77% próby stanowiły kobiety, 23% mężczyźni. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że nauczyciele nie czuli się wystarczająco kompetentni, by sprostać wszystkim wymaganiom związanym z rolą zawodową. Przede wszystkim dotyczyło to oddziaływań wychowawczych – jednego z najtrudniejszych zadań pedagogicznych. Ponadto większość respondentów czuła, że nie zostali przez swoje uczelnie odpowiednio przygotowani do wykonywania zawodu. Pomimo wynikającej z tego potrzeby dokształcania i doskonalenia zawodowego możliwości podnoszenia kwalifikacji zainteresowanych były ograniczone. Niewłaściwa była również motywacja podejmowania doskonalenia zawodowego, przeważała bowiem chęć uzyskania awansu zawodowego nad chęcią podnoszenia poziomu fachowości.

Autorskie słowa kluczowe: nauczyciele, kompetencje, doskonalenie zawodowe, motywacja
Author's Keywords: teachers, competences, professional development, motivation
Deskryptory TESE: nauczyciel, samoocena, doskonalenie zawodowe nauczycieli, doskonalenie zawodowe w toku pracy, studia wyższe
TESE descriptors: teacher, self-evaluation, in-service teacher training, in-service training, higher education course
Publikacje:
  • Romanowska-Tołłoczko, A. i Smoliński, A. (2012). Potrzeby oraz motywy udziału nauczycieli w formach doskonalenia zawodowego. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 2, 106-111.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"