Abstrakt: |
Przedmiotem badań była pedagogiczna twórczość nauczycieli. Zwrócono uwagę na środowisko zawodowe badanej grupy oraz na cechy respondentów. Główne pytanie badawcze brzmiało: jaki jest wizerunek twórczego pedagogicznie nauczyciela klas I-III. Badania adresowane były do środowisk twórczych zawodowo nauczycieli klas początkowych szkół podstawowych w województwach: dolnośląskim, lubuskim i mazowieckim. W badaniach, w których uczestniczyło 1730 osób (byli to nauczyciele edukacji początkowej), zastosowano metody: sondażu diagnostycznego, indywidualnych przypadków i biograficzną. Wykorzystano takie techniki jak: wywiad, ankiety, badanie dokumentów, jakościową analizę tekstu. Wyniki badań potwierdziły, że na kwestię postrzegania nauczyciela przez środowisko uczniowskie nie mają znaczącego wpływu jego kwalifikacje, ale wygląd zewnętrzny. Głównym przyczynkiem do twórczych postaw nauczycieli okazała się motywacja zewnętrzna związana z osiąganiem kolejnych stopni awansu zawodowego. |