BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wizerunek nauczyciela przyszłości w opiniach nauczycieli i studentów kierunków nauczycielskich
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Agata Jopkiewicz
Abstrakt:

Przedmiotem badania były opinie studentów na temat nauczyciela przyszłości. W badaniu wzięło udział 284 respondentów studiujących kierunki nauczycielskie na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach. Pytanie na temat wizerunku nauczyciela przyszłości zadano ponadto 249 nauczycielom szkół różnych szczebli kształcenia (szkoła podstawowa, gimnazjum, liceum). Studenci byli świadomi przyszłych wyzwań stojących przed nauczycielami i wychowawcami. Respondenci z tej grupy podkreślali znaczenie umiejętności komunikacyjnych, zdolności interaktywnych, intelektualnych oraz wartości i postaw wobec uczniów. Studenci przywiązywali wagę do kompetencji w zakresie wyzwalania kreatywności, otwartości na drugiego człowieka, inspirowania wychowanków do samodzielnego rozwoju. Poza tym respondenci ci byli świadomi roli poczucia humoru, nieraz marginalizowanego przez pedagogów. Nauczyciele z kolei widzieli wychowawcę przyszłości jako osobę o niepowtarzalnej osobowości, komunikatywną, tolerancyjną, twórczą i zaangażowaną w swoją pracę. Respondenci z tej grupy podkreślali znaczenie poczucia własnej wartości i szerokich zainteresowań. Podobnie jak studenci, również nauczyciele wskazywali na wartość poczucia humoru u pedagogów. Badani ze wszystkich grup wymieniali w kontekście obrazu nauczyciela przyszłości także tolerancję. W porównaniu z badaniami C. Banacha sprzed 15 lat respondenci uwzględnili ponadto zalety moralne i wartości uniwersalne.

Deskryptory TESE: kompetencje, osobowość, nauczyciel, postawa, zachowania, kreatywność, wychowanie moralne
TESE descriptors: competence, personality, teacher, attitude, behaviour, creativity, moral education
Publikacje:
  • Jopkiewicz, A. (2011). Wizerunek nauczyciela przyszłości w opiniach nauczycieli i studentów kierunków nauczycielskich. W: J. Szempruch, E. Zyzik i M. Parlak (red.), Nauczyciel i uczeń w przestrzeni edukacyjnej (s. 35-42). Kielce: Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"