Abstrakt: |
Przedmiotem badania były opinie studentów na temat nauczyciela przyszłości. W badaniu wzięło udział 284 respondentów studiujących kierunki nauczycielskie na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach. Pytanie na temat wizerunku nauczyciela przyszłości zadano ponadto 249 nauczycielom szkół różnych szczebli kształcenia (szkoła podstawowa, gimnazjum, liceum). Studenci byli świadomi przyszłych wyzwań stojących przed nauczycielami i wychowawcami. Respondenci z tej grupy podkreślali znaczenie umiejętności komunikacyjnych, zdolności interaktywnych, intelektualnych oraz wartości i postaw wobec uczniów. Studenci przywiązywali wagę do kompetencji w zakresie wyzwalania kreatywności, otwartości na drugiego człowieka, inspirowania wychowanków do samodzielnego rozwoju. Poza tym respondenci ci byli świadomi roli poczucia humoru, nieraz marginalizowanego przez pedagogów. Nauczyciele z kolei widzieli wychowawcę przyszłości jako osobę o niepowtarzalnej osobowości, komunikatywną, tolerancyjną, twórczą i zaangażowaną w swoją pracę. Respondenci z tej grupy podkreślali znaczenie poczucia własnej wartości i szerokich zainteresowań. Podobnie jak studenci, również nauczyciele wskazywali na wartość poczucia humoru u pedagogów. Badani ze wszystkich grup wymieniali w kontekście obrazu nauczyciela przyszłości także tolerancję. W porównaniu z badaniami C. Banacha sprzed 15 lat respondenci uwzględnili ponadto zalety moralne i wartości uniwersalne. |