Abstrakt: |
Celem badania było ustalenie wizerunku współczesnego nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w oczach uczniów, rodziców oraz własnego środowiska. Badaniem objęto szkołę wiejską w miejscowości Borowe (powiat garwoliński) oraz szkołę miejską – Szkołę Podstawową nr 1 w Parczewie (województwo lubelskie). W próbie znalazło się 208 uczniów oraz 238 rodziców. Przebadano również 251 nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej z powiatów ostrołęckiego, płońskiego i bialskopodlaskiego. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że wszystkie grupy respondentów najczęściej preferowały na stanowisku nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej kobietę, raczej w wieku średnim, czyli w przedziale 36-45 lat (wyjątkiem byli rodzice z miasta preferujący młodą nauczycielkę oraz rodzice ze wsi nieprzywiązujący do tego wagi). Nauczycielka powinna też być mężatką (wyjątkiem okazali się rodzice z miasta, dla których nie ma to znaczenia). Uczniowie przywiązywali również wagę do wysokiego wzrostu nauczyciela. Większość badanych preferowała osobę o sylwetce szczupłej lub w normie, a także nauczyciela ubranego elegancko. Uczniowie nie mieli na ogół nic przeciwko nauczycielowi niepełnosprawnemu, z kolei rodzice i sami nauczyciele mieli w tym względzie więcej wątpliwości. Zdaniem uczniów najważniejszymi cechami nauczyciela są poczucie humoru, inteligencja i twórczość w działaniu. Dla rodziców była to głównie inteligencja, następnie twórczość w działaniu i zdolności. Dla samych nauczycieli zaś – inteligencja, twórczość w działaniu i uczciwość. Dla wszystkich grup badanych najważniejszymi cechami i umiejętnościami nauczyciela były sprawiedliwość w ocenianiu oraz ciekawe prowadzenie lekcji. Wszyscy badani byli również przekonani, że nauczyciel powinien nie tylko uczyć, lecz także wychowywać. Za najlepszą formę kontaktu rodziców z nauczycielem uznano wywiadówkę. Odrzucano możliwość stosowania przez nauczyciela metody wychowawczej w postaci ośmieszania uczniów. Od nauczycieli oczekiwano ponadto poczucia powołania do zawodu, patriotyzmu i bycia katolikiem, które to wymogi częściej i bardziej zdecydowanie formułowali uczniowie niż rodzice i nauczyciele. Niemal wszyscy rodzice i nauczyciele byli jednak zgodni co do tego, że nauczyciel powinien być osobą niekaraną oraz heteroseksualną. U nauczyciela nie tolerowano żadnych nałogów. |