BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wizerunek nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej
Data: 2005 – 2006
Badacz: Kazimierz Żegnałek
Abstrakt:

Celem badania było ustalenie wizerunku współczesnego nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w oczach uczniów, rodziców oraz własnego środowiska. Badaniem objęto szkołę wiejską w miejscowości Borowe (powiat garwoliński) oraz szkołę miejską – Szkołę Podstawową nr 1 w Parczewie (województwo lubelskie). W próbie znalazło się 208 uczniów oraz 238 rodziców. Przebadano również 251 nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej z powiatów ostrołęckiego, płońskiego i bialskopodlaskiego. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że wszystkie grupy respondentów najczęściej preferowały na stanowisku nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej kobietę, raczej w wieku średnim, czyli w przedziale 36-45 lat (wyjątkiem byli rodzice z miasta preferujący młodą nauczycielkę oraz rodzice ze wsi nieprzywiązujący do tego wagi). Nauczycielka powinna też być mężatką (wyjątkiem okazali się rodzice z miasta, dla których nie ma to znaczenia). Uczniowie przywiązywali również wagę do wysokiego wzrostu nauczyciela. Większość badanych preferowała osobę o sylwetce szczupłej lub w normie, a także nauczyciela ubranego elegancko. Uczniowie nie mieli na ogół nic przeciwko nauczycielowi niepełnosprawnemu, z kolei rodzice i sami nauczyciele mieli w tym względzie więcej wątpliwości. Zdaniem uczniów najważniejszymi cechami nauczyciela są poczucie humoru, inteligencja i twórczość w działaniu. Dla rodziców była to głównie inteligencja, następnie twórczość w działaniu i zdolności. Dla samych nauczycieli zaś – inteligencja, twórczość w działaniu i uczciwość. Dla wszystkich grup badanych najważniejszymi cechami i umiejętnościami nauczyciela były sprawiedliwość w ocenianiu oraz ciekawe prowadzenie lekcji. Wszyscy badani byli również przekonani, że nauczyciel powinien nie tylko uczyć, lecz także wychowywać. Za najlepszą formę kontaktu rodziców z nauczycielem uznano wywiadówkę. Odrzucano możliwość stosowania przez nauczyciela metody wychowawczej w postaci ośmieszania uczniów. Od nauczycieli oczekiwano ponadto poczucia powołania do zawodu, patriotyzmu i bycia katolikiem, które to wymogi częściej i bardziej zdecydowanie formułowali uczniowie niż rodzice i nauczyciele. Niemal wszyscy rodzice i nauczyciele byli jednak zgodni co do tego, że nauczyciel powinien być osobą niekaraną oraz heteroseksualną. U nauczyciela nie tolerowano żadnych nałogów.

Deskryptory TESE: nauczyciel przedmiotów zintegrowanych, zawód nauczyciela, relacja nauczyciel – uczeń, relacja rodzice – szkoła, kształcenie na poziomie elementarnym
TESE descriptors: generalist teacher, teaching profession, teacher-student relation, parent-school relation, basic education
Publikacje:
  • Żegnałek, K. (2008). Wizerunek nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"