BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Opinie o nauczaniu religii
Projekt badawczy:
  • Aktualne problemy i wydarzenia
pokaż badania
Instytucja:
Data: 29 czerwca 2007 – 2 lipca 2007
Badacz: Michał Feliksiak
Abstrakt:

Badanie miało na celu poznanie opinii Polaków na temat nauczania religii w szkole. Badaniem objęto reprezentatywną próbę losową dorosłych mieszkańców Polski (N = 1064). 72% respondentów popierało nauczanie religii w szkołach publicznych, a 24% było temu przeciwnych. Katechezę w szkołach popierali częściej najmłodsi i najstarsi respondenci, mieszkańcy wsi i mniejszych miast, osoby z wykształceniem podstawowym, rolnicy i robotnicy rolni, kobiety, osoby praktykujące co najmniej raz albo dwa razy w tygodniu. Zdania badanych były bardziej podzielone w kwestii nauczania religii w przedszkolach – lekcje takie popierało 53% badanych, 41% było przeciwnego zdania. Cechy społeczno-demograficzne sprzyjające aprobowaniu religii w przedszkolach były analogiczne do cech osób popierających religię w szkołach. Połowa badanych posłałaby swoje dziecko w ramach lekcji szkolnych na religię, a 13% na etykę. 26% respondentów chciało, by ich dziecko uczęszczało na obie lekcje jednocześnie. Mężczyźni częściej wybierali dla dzieci etykę. Stwierdzono również, że im wyższe wykształcenie oraz zarobki badanych, tym częściej wybierali oni etykę, a rzadziej religię. Najwyższy odsetek wskazań na religię pojawił się w grupie rolników, najniższy zaś – wśród kadry kierowniczej i inteligencji, pracowników umysłowych niższego szczebla oraz osób pracujących na własny rachunek. 57% respondentów uważało, że na lekcjach religii powinno się skupiać na przekazywaniu wiedzy o różnych religiach i wierzeniach, 36% było zwolennikami kształtowania postawy religijnej uczniów poprzez wpajanie zasad religii katolickiej. 55% badanych było przeciwko stawianiu ocen z religii, a 64% wliczaniu stopnia z religii do średniej ocen na koniec roku szkolnego. Z kolei 37% akceptowało stawianie stopni z religii, 28% zaś wliczanie ich do średniej. Większość badanych zgadzała się, że lekcje religii powinny być organizowane na początku lub na końcu zajęć lekcyjnych w danym dniu, by nie sprawiać problemów osobom nieuczęszczającym na religię. 12% wyraziło sprzeciw w stosunku do takiego rozwiązania.

Deskryptory TESE: religia, postawa, szkoła publiczna, szkolnictwo publiczne, pluralizm kulturowy, edukacja przedszkolna, edukacja religijna
TESE descriptors: religion, attitude, public-sector school, public education, cultural pluralism, pre-primary education, religious education
Publikacje:
  • Feliksiak, M. (oprac.). (2007). Opinie o nauczaniu religii. Komunikat z badań. Pobrane z http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2007/K_119_07.PDF
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"