Obserwuj
Tytuł badania: |
Polacy o proponowanych zmianach w edukacji |
Projekt badawczy: |
- Aktualne problemy i wydarzenia
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
6 listopada 2008 – 12 listopada 2008 |
Badacz: |
Rafał Boguszewski |
Abstrakt: |
Celem badania było sprawdzenie: jak Polacy (N = 1050) postrzegają obecny system edukacji w szkołach publicznych; jak oceniają wpływ rodziców na szkołę; jakie jest społeczne przyzwolenie na zmiany w systemie edukacji; jaka jest wiedza społeczeństwa o planowanych przez rząd zmianach w edukacji; co Polacy sądzą o planowanym obniżeniu wieku szkolnego i wprowadzeniu obowiązkowej edukacji przedszkolnej; czy polskie szkoły są dobrze przygotowane na przyjęcie sześciolatków. Badanie przeprowadzono w obliczu szykowanych przez polski rząd zmian w systemie edukacji, z których najważniejsze dotyczą obniżenia wieku szkolnego oraz wprowadzenia obowiązku edukacji przedszkolnej. Wyniki badania wyraźnie wskazały pozytywną ocenę obecnego systemu edukacji z zaznaczeniem, że znacznie większą rolę w relacjach szkoła – rodzice powinni odgrywać rodzice poprzez aktywne włączanie się w życie szkoły i większą swobodę decydowania o szkolnych losach ich dzieci. Powód do niepokoju dla większej części badanych stanowiło planowane obniżenie wieku szkolnego; obowiązek edukacji przedszkolnej spotkał się z większą aprobatą. |
Deskryptory TESE: |
edukacja przedszkolna, szkolnictwo podstawowe, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, ewaluacja systemu edukacji, kształcenie obowiązkowe, wiek wstępowania do szkoły, wiedza, standardy europejskie, uczestnictwo rodziców, relacja rodzice – szkoła, reforma szkolnictwa |
TESE descriptors: |
pre-primary education, primary education, transition from pre-primary to primary education, evaluation of the education system, compulsory education, school starting age, knowledge, european standards, parent participation, parent-school relation, educational reform |
Publikacje: |
- Boguszewski, R. (oprac.). (2008). Polacy o proponowanych zmianach w edukacji. Komunikat z badań. Pobrane z http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2008/K_178_08.PDF
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.