BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Polacy o reformie oświaty
Instytucja:
Data: 18 września 1999 – 20 września 1999
Badacz:
Abstrakt:

Przedmiotem badania były opinie Polaków na temat reformy oświaty. W badaniu uczestniczyło 1010 respondentów; dobór próby miał charakter losowy. Posłużono się metodą wywiadu. 55% badanych pozytywnie oceniło możliwości nauki dzieci i młodzieży w swojej okolicy (7% uznało je za bardzo dobre). 36% respondentów jednak uważało, że warunki te w ich okolicy są złe. Okazało się, że na zadowolenie z warunków kształcenia wpływ miało wykształcenie – im wyższe, tym lepsza ocena (46% osób z wykształceniem podstawowym i 66% z wyższym było zadowolonych z możliwości kształcenia dzieci). O dobrych warunkach kształcenia wypowiadało się więcej osób dobrze oceniających swoją sytuację materialną (73% i 49% żyjących w złych warunkach materialnych). 18% bardzo interesowało się reformą oświaty, śledziło bieżące wiadomości na ten temat. 41% natomiast interesowało się trochę, 28% mało, a 13% nie interesowało się w ogóle, nie wiedziało nic na ten temat. Wśród osób zainteresowanych reformą znalazło się 36% z podstawowym wykształceniem, 56% z zasadniczym zawodowym, 71% ze średnim i 86% z wyższym. Największe zainteresowanie reformą wyraziły osoby między 30. a 39. rokiem życia (73%). 15% badanych było zdania, że rząd powinien dużo wcześniej zreformować szkolnictwo w Polsce. 9% jednak twierdziło, że rząd wybrał dobry moment, 33% wolałoby poczekać z reformą, 16% proponowałoby odłożenie jej na dalsze lata. 10% nie reformowałoby szkolnictwa w ogóle, a 17% nie zajęło stanowiska w tej kwestii. Wśród respondentów, którzy proponowaliby odłożenie reformy szkolnictwa, znaleźli się przede wszystkim: rodzice uczniów gimnazjów (44%) i liceów ogólnokształcących (42%), badani między 30. a 49. rokiem życia (40%), pracujący zawodowo (38%), osoby o orientacji centroprawicowej (39%), zwolennicy SLD (38%) i AWS (37%). 51% osób spośród zainteresowanych reformą uważało, że zreformowanie szkolnictwa w Polsce jest słuszne (niesłuszne zaś według 35% badanych z tej grupy). W badanej populacji zainteresowanych reformą 42% oczekiwało, że dzięki niej młodzież będzie lepiej przygotowana do studiów; 41% sądziło, że zmiany w szkolnictwie przyczynią się do lepszego przygotowania uczniów do zawodu; 38% było zdania, że dzięki niej w przyszłości społeczeństwo będzie lepiej wykształcone, a 37% oczekiwało podniesienia poziomu nauczania w szkołach wskutek reformy. Optymistyczne nastawienie wobec reformy szkolnictwa wyrazili: respondenci dobrze oceniający własną sytuację materialną, osoby poniżej 20. roku życia, zadowoleni z kierunku zmian w Polsce, zwolennicy AWS.

Deskryptory TESE: reforma programu nauczania, reforma szkolnictwa, gimnazjum, uczestnictwo, polityka, polityka edukacyjna, kariera szkolna
TESE descriptors: curriculum reform, educational reform, lower secondary, participation, politics, education policy, school career
Publikacje:
  • TNS OBOP. (1999). Polacy o reformie oświaty. Pobrane z http://obop-arch.tnsglobal.pl/archive-report/id/360
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"