Abstrakt: |
Celem badania było zebranie opinii o edukacji w poszczególnych krajach wśród Polaków, Węgrów i Czechów. W badaniu wzięło udział 1099 Polaków, 1020 Czechów i 1527 Węgrów. Pozytywne opinie na temat poziomu kształcenia na szczeblu podstawowym wyraziło 61% Węgrów i 72% Czechów; na poziomie szkoły średniej – 53% Węgrów i 63–64% Czechów i Polaków; na szczeblu wyższym – 42% Węgrów i 57% Polaków. 73% Węgrów, 49% Polaków i 27% Czechów podkreślało nierówności w dostępie młodzieży do publicznych szkół średnich. W badanych krajach najwięcej nierówności w dostępie do edukacji pojawia się na poziomie szkół wyższych; na problem ten zwróciło uwagę 84% Węgrów, 70% Polaków i 60% Czechów. 59% Węgrów popierało istnienie szkół prywatnych na poziomie podstawowym, 62% – na poziomie szkół średnich. Szkoły prywatne zdobyły najmniejsze poparcie wśród Czechów; ten typ szkolnictwa na poziomie podstawowym i wyższym poparło 34% respondentów. Publiczne szkoły podstawowe zdobyły pozytywne oceny wśród 72% Czechów, 67% Polaków oraz 61% Węgrów. Publiczne szkoły średnie (kończące się maturą) pozytywnie oceniło 63% Czechów, 64% Polaków i 53% Węgrów. 66% Czechów, 42% Polaków i 21% Węgrów zgodziło się, że dzieci z bogatych i biednych rodzin mają prawie taki sam dostęp do kształcenia w publicznych szkołach średnich. 62% Węgrów, 41% Polaków i 24% Czechów stwierdziło, że dzieci z bogatych rodzin mają większe możliwości, by uczęszczać do publicznych szkół średnich, kończących się maturą. O wyrównanym dostępie do szkół wyższych było przekonanych 29% Czechów, 20% Polaków i 8% Węgrów. |