BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Polacy, Czesi i Węgrzy o edukacji we własnych krajach
Projekt badawczy:
  • Aktualne problemy i wydarzenia
pokaż badania
Typ badania: międzynarodowe
Instytucja:
Data: 16 czerwca 1999 – 22 czerwca 1999
Badacz: Bogna Wciórka
Abstrakt:

Celem badania było zebranie opinii o edukacji w poszczególnych krajach wśród Polaków, Węgrów i Czechów. W badaniu wzięło udział 1099 Polaków, 1020 Czechów i 1527 Węgrów. Pozytywne opinie na temat poziomu kształcenia na szczeblu podstawowym wyraziło 61% Węgrów i 72% Czechów; na poziomie szkoły średniej – 53% Węgrów i 63–64% Czechów i Polaków; na szczeblu wyższym – 42% Węgrów i 57% Polaków. 73% Węgrów, 49% Polaków i 27% Czechów podkreślało nierówności w dostępie młodzieży do publicznych szkół średnich. W badanych krajach najwięcej nierówności w dostępie do edukacji pojawia się na poziomie szkół wyższych; na problem ten zwróciło uwagę 84% Węgrów, 70% Polaków i 60% Czechów. 59% Węgrów popierało istnienie szkół prywatnych na poziomie podstawowym, 62% – na poziomie szkół średnich. Szkoły prywatne zdobyły najmniejsze poparcie wśród Czechów; ten typ szkolnictwa na poziomie podstawowym i wyższym poparło 34% respondentów. Publiczne szkoły podstawowe zdobyły pozytywne oceny wśród 72% Czechów, 67% Polaków oraz 61% Węgrów. Publiczne szkoły średnie (kończące się maturą) pozytywnie oceniło 63% Czechów, 64% Polaków i 53% Węgrów. 66% Czechów, 42% Polaków i 21% Węgrów zgodziło się, że dzieci z bogatych i biednych rodzin mają prawie taki sam dostęp do kształcenia w publicznych szkołach średnich. 62% Węgrów, 41% Polaków i 24% Czechów stwierdziło, że dzieci z bogatych rodzin mają większe możliwości, by uczęszczać do publicznych szkół średnich, kończących się maturą. O wyrównanym dostępie do szkół wyższych było przekonanych 29% Czechów, 20% Polaków i 8% Węgrów.

Deskryptory TESE: edukacja, Węgry, Czechosłowacja, Polska, postawa, dostępność oświaty, ograniczony dostęp
TESE descriptors: education, Hungary, Czechoslovakia, Poland, attitude, access to education, restricted access
Publikacje:
  • Wciórka, B. (oprac.). (1999). Polacy, Czesi i Węgrzy o edukacji we własnych krajach. Pobrane z http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/1999/K_110_99.PDF
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"