BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wakacje uczniów – wypoczynek i praca zarobkowa w latach 1993-2007 (2007)
Projekt badawczy:
  • Aktualne problemy i wydarzenia
pokaż badania
Kolejne lata cyklu: 1998 1999 2000 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 31 sierpnia 2007 – 4 września 2007
Badacz: Bogna Wciórka
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie losowej 844 dorosłych mieszkańców Polski. Jego celem było poznanie sposobu, w jaki uczniowie spędzili ostatnie wakacje. Analiza wyników pozwoliła stwierdzić, że 56% badanych rodzin posiadających dzieci w wieku szkolnym wysłało wszystkich uczniów na wakacje (w porównaniu z 2006 odsetek ten nie uległ zmianie), przy czym tylko 45% wysłało dzieci na co najmniej tydzień wakacji. W 15% gospodarstw wyjechała jedynie część dzieci (wzrost o 5 pkt proc. w porównaniu z 2006), w tym 11% na co najmniej tydzień. 29% rodziców i opiekunów przyznało, że żaden uczeń z ich gospodarstwa nie wyjechał na wakacje poza miejsce zamieszkania (spadek o 5 pkt proc.), 44% nie wysłało żadnego dziecka na co najmniej tydzień wakacji. Porównanie wyników uzyskanych w ciągu piętnastu lat ujawniło, że najlepsze dla dzieci były wakacje w 1997 roku, kiedy to niemal połowa respondentów zadeklarowała wysłanie wszystkich dzieci na co najmniej tygodniowy wypoczynek, a tylko dwie piąte nie zapewniło wakacji żadnemu dziecku. Najgorsze wakacje były w latach 1993, 2004 i 2005, kiedy to ponad połowa dzieci pozostała latem w domu. Szanse uczniów na co najmniej tygodniowe wakacje były tym większe, im lepsza była sytuacja finansowa i materialna rodziny, im wyższe wykształcenie posiadali rodzice oraz im większa była miejscowość zamieszkania. W porównaniu z poprzednimi latami respondenci podawali te same powody niewysyłania dzieci na wakacje. Były to przede wszystkim brak pieniędzy (63%), zorganizowanego wyjazdu (36%) i zbyt młody wiek dziecka (23%). Na kolejnych miejscach znalazły się zapotrzebowanie na pomoc dzieci w domu (18%), zrównanie wakacji spędzonych w domu z wyjazdem wypoczynkowym (14%), praca zarobkowa dzieci (11%), szkolne obowiązki (3%), zły stan zdrowia (2%) i pozostawienie dzieci w domu za karę (1%). Uczniowie z 21% gospodarstw domowych pracowali w wakacje zarobkowo. Na odsetek ten złożyli się głównie uczniowie szkół średnich (24%, spadek o 9 pkt proc. w porównaniu z 2006), w dalszej kolejności gimnazjaliści (9%), w najmniejszym zaś stopniu uczniowie szkół podstawowych (5%). W porównaniu z poprzednią edycją badania zmalało społeczne przyzwolenie na pracę zarobkową uczniów w czasie wakacji. Tradycyjnie powszechny sprzeciw budziła praca dzieci najmłodszych (96%). 71% badanych nie akceptowało pracy zarobkowej gimnazjalistów (wzrost o 5 pkt proc.). Natomiast 82% akceptowało pracę uczniów szkół średnich (spadek o 3 pkt proc.).

Deskryptory TESE: wakacje, wypoczynek, pedagogika czasu wolnego, szkoła podstawowa, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, gimnazjum
TESE descriptors: holidays, leisure, leisure education, primary school, secondary school, vocational school, lower secondary
Publikacje:
  • Wciórka, B. (oprac.). (2007). Wakacje uczniów – wypoczynek i praca zarobkowa w latach 1993-2007. Komunikat z badań. Pobrane z http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2007/K_146_07.PDF
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"