BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czy warto się uczyć
Projekt badawczy:
  • Aktualne problemy i wydarzenia
pokaż badania
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 30 marca 2007 – 2 kwietnia 2007
Badacz: Joanna Szczepańska
Abstrakt:

Badacze postawili sobie za cel sprawdzenie, jak Polacy oceniają wartość wykształcenia po trzech latach od przystąpienia Polski do Unii Europejskiej w obliczu realnego zagrożenia bezrobociem. Badanie przeprowadzono na liczącej 937 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski. Prawie 93% ankietowanych jest przekonanych, że warto się uczyć, a 70% wyraża swoje zdanie na ten temat w sposób zdecydowany. Najczęstszymi powodami zdobywania wykształcenia jest możliwość wyższych zarobków (63% ankietowanych), znalezienie interesującego zawodu, uzyskanie niezależności i samodzielności, co wiąże się z prowadzeniem łatwiejszego życia. Około 31% badanych przyznaje, że są zadowoleni ze swojego wykształcenia, ale dwa razy więcej (64%) chciałoby je zmienić. Wyniki badań pozwalają stwierdzić, że od 2004 roku maleją rosnące wcześniej aspiracje edukacyjne Polaków, co należy tłumaczyć polepszeniem sytuacji na rynku pracy i, tym samym, spadkiem konieczności nieustannego dokształcania się w celu zdobycia pracy.

Deskryptory TESE: tytuł zawodowy magistra, tytuł zawodowy licencjata, wybór studiów, wybór szkoły, kwalifikacje zawodowe, absolwent szkoły wyższej, bezrobocie, poziom życia, przebieg kariery zawodowej, możliwości zatrudnienia, start zawodowy absolwentów
TESE descriptors: master’s degree, bachelor’s degree, choice of studies, choice of school, vocational qualification, graduate, unemployment, standard of living, career advancement, employment opportunities, transition from school to work
Publikacje:
  • Szczepańska, J. (oprac.). (2007). Czy warto się uczyć : Komunikat z badań. Pobrane z http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2007/K_072_07.PDF
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"