|
|
Tytuł badania: | Czy warto się uczyć |
Projekt badawczy: |
|
Typ badania: | cykliczne |
Instytucja: | |
Data: | 30 marca 2007 – 2 kwietnia 2007 |
Badacz: | Joanna Szczepańska |
Abstrakt: |
Badacze postawili sobie za cel sprawdzenie, jak Polacy oceniają wartość wykształcenia po trzech latach od przystąpienia Polski do Unii Europejskiej w obliczu realnego zagrożenia bezrobociem. Badanie przeprowadzono na liczącej 937 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski. Prawie 93% ankietowanych jest przekonanych, że warto się uczyć, a 70% wyraża swoje zdanie na ten temat w sposób zdecydowany. Najczęstszymi powodami zdobywania wykształcenia jest możliwość wyższych zarobków (63% ankietowanych), znalezienie interesującego zawodu, uzyskanie niezależności i samodzielności, co wiąże się z prowadzeniem łatwiejszego życia. Około 31% badanych przyznaje, że są zadowoleni ze swojego wykształcenia, ale dwa razy więcej (64%) chciałoby je zmienić. Wyniki badań pozwalają stwierdzić, że od 2004 roku maleją rosnące wcześniej aspiracje edukacyjne Polaków, co należy tłumaczyć polepszeniem sytuacji na rynku pracy i, tym samym, spadkiem konieczności nieustannego dokształcania się w celu zdobycia pracy. |
Deskryptory TESE: | tytuł zawodowy magistra, tytuł zawodowy licencjata, wybór studiów, wybór szkoły, kwalifikacje zawodowe, absolwent szkoły wyższej, bezrobocie, poziom życia, przebieg kariery zawodowej, możliwości zatrudnienia, start zawodowy absolwentów |
TESE descriptors: | master’s degree, bachelor’s degree, choice of studies, choice of school, vocational qualification, graduate, unemployment, standard of living, career advancement, employment opportunities, transition from school to work |
Publikacje: |
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.