BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Reforma edukacji: pierwsze doświadczenia, nadzieje i obawy
Projekt badawczy:
  • Aktualne problemy i wydarzenia
pokaż badania
Kolejne lata cyklu: 1996 2000 2001
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: luty 2000
Badacz: Bogna Wciórka
Abstrakt:

Badanie przeprowadzone na reprezentatywnej próbie losowo-adresowej dorosłej ludności Polski (N = 1100) ujawniło, że poparcie dla reformy edukacji w lutym 2000 roku wzrosło w stosunku do czerwca 1999 roku. Zwiększył się odsetek osób, które uważały, że reforma ta jest potrzebna i pilna (z 24% do 37%), a zmalał odsetek tych, którzy uważali, że jest potrzebna, lecz inne sprawy w kraju są pilniejsze (z 47% do 40%). Nieznacznie wzrósł przy tym odsetek osób uznających, że reforma szkolnictwa jest niepotrzebna (z 13% do 15%). Zmalał za to odsetek osób niezdecydowanych (z 16% do 8%). Nastroje badanych również uległy poprawie – spadł poziom pesymizmu (z 42% do 33%) i obojętności badanych (z 20% do 11%). Jednocześnie jednak niemal dwukrotnie wzrosła liczba osób, w których reforma budziła tyle samo obaw, co nadziei (z 18% do 35%). Do najbardziej akceptowanych rozwiązań reformatorskich należały zmiany programowe (78%) i utworzenie obowiązkowego gimnazjum (77%). Nieco ponad połowa badanych zaaprobowała nowe zasady finansowania szkół (53%) i przekazanie zarządzania szkołami samorządom lokalnym (51%). Jednocześnie 6% badanych dostrzegało pozytywne skutki reformy w ich miejscu zamieszkania, a 19% widziało problemy wynikające z reformy. Oczekiwania badanych względem reformy edukacji obejmowały zwiększenie jakości wykształcenia otrzymywanego przez uczniów, lepsze przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w życiu społeczności lokalnej i kraju oraz wyrobienie umiejętności współpracy i radzenia sobie we współczesnej rzeczywistości. Pesymistycznie badani zapatrywali się jednak na problem wychowania młodzieży, możliwość wyrównania szans edukacyjnych osób pochodzących ze wsi i rodzin ubogich oraz zmniejszenia zagrożenia bezrobociem wśród absolwentów szkół .

Deskryptory TESE: reforma programu nauczania, reforma szkolnictwa, postawa, system edukacji, bezrobocie, jakość kształcenia, program nauczania, nierówność społeczna
TESE descriptors: curriculum reform, educational reform, attitude, education system, unemployment, quality of education, curriculum, social inequality
Publikacje:
  • Wciórka, B. (oprac.). (2000). Reforma edukacji: pierwsze doświadczenia, nadzieje i obawy. Komunikat z badań. Pobrane z http://www.cbos.pl/PL/publikacje/raporty_2000.php
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"