Abstrakt: |
Celem badania (N = 1101) było uzyskanie odpowiedzi, jak powinna być finansowana polska nauka i polskie szkolnictwo wyższe. Badanie przeprowadzono w kontekście zaproponowanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego zmian w szkolnictwie wyższym. Ankietowani odpowiadali na pytania dotyczące oceny szkolnictwa wyższego w Polsce; propozycji źródeł finansowania uczelni wyższych (np. z budżetu państwa, opłat studentów, z pieniędzy firm prywatnych, własnej działalności gospodarczej); wyrażenia własnej opinii na temat: czy rząd powinien przeznaczać więcej pieniędzy na finansowanie badań naukowych, czy powinien istnieć podział na finansowanie uczelni z budżetu państwa ze względu na ich poziom kształcenia, czy należy udzielać subwencji na równych zasadach wszystkim szkołom wyższym. Wyniki pokazały, że Polacy zdecydowanie dobrze ocenili stan i poziom szkolnictwa wyższego, ale jednocześnie wskazały na potrzebę większego finansowania z budżetu państwa. Nie mieli też nic przeciwko dofinansowaniu ze strony firm prywatnych, czy też z własnej działalności gospodarczej uczelni. Najmniejsza liczba respondentów opowiedziała się za czesnym wnoszonym przez studentów. Co do podziału środków pomiędzy elitarne szkoły wyższe a wszystkie uczelnie niezależnie od prezentowanego przez nie poziomu kształcenia – opinie w tej kwestii są podzielone z nieznacznym wskazaniem na większe dotacje z budżetu państwa dla najlepszych uczelni. |