Abstrakt: |
Celem badania było poznanie dążeń edukacyjnych bezrobotnych. Badaniem objęto 388 osób w wieku 18-30 lat, zarejestrowanych w rejonowych urzędach pracy w województwie lubelskim. U większości badanych dominowały aspiracje związane z orientacją prorodzinną (59%), o wiele rzadziej zaś proedukacyjną (10,6%). Co szósty respondent uznał edukację za wartość najmniej istotną w jego życiu. Edukacja doceniana była przez badanych przede wszystkim jako wartość instrumentalna, służąca osiąganiu innych celów życiowych. Jednocześnie 41,5% bezrobotnych twierdziło, że o osiągnięciach ludzi decydują pochodzenie społeczne, oparcie w rodzinie i pozycja społeczna rodziców. 17,8% za najważniejsze czynniki uznało znajomości i poparcie. Wiedza i kwalifikacje, które zdaniem ponad połowy badanych powinny decydować o osiągnięciach (52,6%), znalazły się na trzecim miejscu (15,7%). |