Abstrakt: |
Przedmiotem badania była kultura czytelnicza nauczycieli ze szkół bełchatowskich (szkoły średnie i podstawowe). Ponadto celem było określenie zależności pomiędzy kulturą czytelniczą a masową. Próbowano zbadać motywy sięgania po książkę oraz prasę, aktywność czytelniczą, a także zainteresowania, wybory, gusta i kompetencje czytelnicze badanych. Szkoły dobrano celowo, tak żeby znalazł się w badaniu każdy typ. W badaniu wykorzystano technikę ankiety, którą skierowano do 250 nauczycieli. Łącznie odpowiedziało na nią 102 respondentów. Wyniki badania pokazały, że czytanie książek oraz prasy jest jednym z ulubionych zainteresowań ankietowanych (książki: 79 osób, prasa: 70 osób). Dowiedziono, że średni czas poświęcany na czytanie przez respondentów wynosi dwie godziny tygodniowo (19 osób). Podobnie rzecz wygląda z prasą (21 respondentów czyta przez blisko dwie godziny tygodniowo). Okazało się, że najczęstszymi powodami sięgania po książkę przez bełchatowskich nauczycieli są: poszerzenie wiedzy ogólnej (75 osób), doskonalenie pracy nauczycielskiej (53 osoby), zamiłowanie do czytania (30 osób), chęć oderwania od codziennych spraw (26 osób), rozwiązywanie problemów życiowych (24 osoby), obowiązki naukowe, np. związane ze studiami (15 osób). Biorąc pod uwagę motywy sięgania po prasę, są to głównie: chęć poszerzenia wiedzy ogólnej (73 osoby), rozrywka i relaks (63 osoby). Do najpopularniejszych książek czytanych przez ankietowanych można zaliczyć: Drugi wątek J. Chmielewskiej, Most nad rwącą rzeką S. Fleszarowej-Muskat. Wśród gazet i czasopism najpoczytniejsze są: Gazeta Wyborcza, Wprost czy Polityka. Wnioski z badania potwierdzają rosnący wpływ kultury masowej na czytelnicze wybory nauczycieli. |