BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kryzys wartości i przekonań religijnych w okresie dorastania
Instytucja:
Data: [2004]
Badacz: Jan Cieciuch
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji następujących hipotez: 1) Preferencje wartości religijnych zależą od wieku. 2) Akceptacja przekonań religijnych zależy od wieku. Próba badawcza liczyła 455 osób (w tym: 182 w wieku 15 lat, 191 w wieku 18 lat oraz 82 w wieku 22 lat). Do zebrania materiału posłużono się Skalą Wartości SW Rokeacha w polskiej adaptacji Brzozowskiego, Skalą Wartości Schelerowskich SWS Brzozowskiego oraz autorską techniką Moje poglądy na świat MPS. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że 18-letnie dziewczęta dokonywały przewartościowań w zakresie systemu wartości, ale zasadniczo nie przekształcały systemu przekonań światopoglądowych. Wykazano natomiast, że 18-letni chłopcy dokonywali przekształceń zarówno w zakresie systemu wartości, jak i systemu przekonań. Jednocześnie zaobserwowano, że badane 22-letnie kobiety przezwyciężały kryzys, podczas gdy u 22-letnich mężczyzn kryzys się pogłębiał.

Autorskie słowa kluczowe: światopogląd, przekonania religijne, dorastanie, wartość
Deskryptory TESE: religia, młodzież, postawa, zachowania, zachowania społeczne
TESE descriptors: religion, youth, attitude, behaviour, social behaviour
Publikacje:
  • Cieciuch, J. (2006). Kryzys wartości i przekonań religijnych w okresie dorastania. Psychologia Rozwojowa, 4, 91-102.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"