Abstrakt: |
Celem badania było poznanie aspiracji studentów Akademii Górniczo-Hutniczej i próba określenia roli uczelni w ich realizacji. Badaniem objęto dobraną losowo-warstwowo grupę 229 osób w wieku 20-24 lat (157 studentów, 72 studentki). Do zebrania materiału badawczego zastosowano kwestionariusz ankiety. Cele, które badani chcieliby zrealizować w ciągu najbliższych 10 lat: założenie rodziny – pierwsza ranga u mężczyzn i kobiet, dbałość o wychowanie dzieci i harmonijny rozwój własnej rodziny – druga u mężczyzn, siódma u kobiet, założenie własnej firmy – odpowiednio trzecia i szósta, kariera zawodowa w charakterze pracownika najemnego oraz dbałość o kondycję i zdrowie – czwarta u obu grup, rozwijanie zainteresowań i uzdolnień pozazawodowych – szósta i druga, podróże po świecie – siódma i trzecia, zaangażowanie w działalność społeczną, polityczną – ósma u obu grup; widoczne były istotne różnice, system wartości u mężczyzn uznano za bardziej tradycyjny. Uwarunkowania realizacji celów życiowych były według obu płci niemal takie same: pierwsza ranga u obu grup – zdolności i posiadana wiedza, druga u mężczyzn i trzecia u kobiet – ambicje, trzecia u mężczyzn i druga u kobiet – kontakty z odpowiednimi ludźmi, czwarta – szczęście w życiu, piąta – dobra sytuacja gospodarcza kraju, szósta – pomoc rodziny, przyjaciół, siódma – umiejętna polityka rządu. Mężczyźni różnili się od kobiet w wyobrażeniach dotyczących przyszłej pracy; badani preferowali następujące możliwości dawane przez pracę: uzyskiwanie wysokich dochodów – pierwsza ranga u mężczyzn i druga u kobiet, praca w spokojnym, przyjaznym zespole – druga i pierwsza, pewność, niezagrożenie bezrobociem – trzecia i siódma, ciągłe dokształcanie się i doskonalenie umiejętności – czwarta i druga, stanie się specjalistą w swojej dziedzinie – piąta i ósma, kariera i awans – szósta i piąta, kontakty z ciekawymi i utalentowanymi ludźmi – ósma i szósta, możliwość życia na luzie, dysponowania czasem wolnym – dziewiąta u obu grup, podejmowanie trudnych i wymagających zadań – dziesiąta. Preferowane miejsca pracy: firma własna lub rodzinna – pierwsza ranga u mężczyzn, trzecia u kobiet, przedsiębiorstwo prywatne – druga u obu grup, korporacja międzynarodowa – trzecia i pierwsza, przedsiębiorstwo państwowe – czwarta i piąta, uczelnia, instytut – piąta i czwarta, administracja państwowa – szósta u obu grup. Preferowany rodzaj działalności zawodowej potwierdził różnice w orientacjach studentów i studentek: projektowanie, opracowywanie nowych koncepcji produktu – pierwsza ranga u obu grup, praca w produkcji – druga u mężczyzn, czwarta u kobiet, kierowanie przedsiębiorstwem – trzecia i piąta, konsulting – czwarta i trzecia, marketing, reklama – piąta i druga. W opiniach o studiach kobiety były bardziej krytyczne, poziom zadowolenia mężczyzn ze studiów był wyższy niż kobiet, odsetki badanych wyrażających aprobatę były u nich wyższe dla większości opinii o studiach, poza stwierdzeniami: studia dają możliwość opanowania umiejętności posługiwania się komputerem – 77% mężczyzn i 83,3% kobiet, dają możliwość rozwijania własnych zainteresowań kulturalnych – 42% i 49,9%, nie są zbyt absorbujące czasowo – 30,5% i 38,8%; odnotowano różnice w hierarchii rang – z wyższym uznaniem mężczyzn spotkały się stwierdzenia, że studia wprowadzają w problemy praktyczne w przyszłej pracy zawodowej, stwarzają możliwość zdobycia zawodu dającego duże możliwości kariery. |