BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Efektywność wydatków na gimnazja
Instytucja:
Data: [2007]
Badacz: Maciej Jakubowski
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu stwierdzenia, czy wydatki państwa i samorządów w przeliczeniu na ucznia wpływają na przyrost jego wiedzy w trakcie nauki w gimnazjum? W analizie wykorzystano indywidualne wyniki egzaminów zewnętrznych (z lat 2002-2005), udostępnione przez Centralną Komisję Egzaminacyjną, oraz dane o wydatkach gmin, które uzyskano z Banku Danych Regionalnych GUS. Dodatkowo w badaniu posłużono się także wynikami sprawdzianu (jako zmiennymi kontrolnymi) z lat 2002 i 2003. Zastosowana metoda badawcza opierała się na hierarchicznym modelu liniowym, w którym indywidualne wyniki uczniów (poziom pierwszy) wykorzystano dla oszacowania efektów losowych szkół (poziom drugi) oraz gmin (poziom trzeci). W badaniu posłużono się także metodą edukacyjnej wartości dodanej. Na podstawie przeprowadzonej analizy nie stwierdzono związku między ogólnymi wydatkami gmin na ucznia gimnazjum a przyrostem wiedzy mierzonym wynikami osiągniętymi podczas egzaminów zewnętrznych – zarówno sprawdzianu szóstoklasistów, jak i egzaminu gimnazjalnego. Dodatkowo wykazano, że zależność ustalona we wcześniejszych badaniach miała charakter pozorny. Zwrócono uwagę, że brak związku między wiedzą gimnazjalistów a wydatkami nie świadczy o braku możliwości ich wpływu na wzrost jakości nauczania czy o nieefektywności nakładów wszystkich gmin. Natomiast sformułowano postulat zmian w systemie edukacji, które wspierałyby funkcjonalne wykorzystanie dostępnych zasobów finansowych.

Author's Keywords: education, human capital, multilevel models
Deskryptory TESE: gimnazjum, finansowanie edukacji, edukacja, egzamin, efekt uczenia się, polityka edukacyjna
TESE descriptors: lower secondary, financing of education, education, examination, learning outcome, education policy
Publikacje:
  • Jakubowski, M. (2007). Efektywność wydatków na gimnazja. Gospodarka Narodowa, 11-12, 85-105.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"