BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Opinie o reformie oświaty
Instytucja:
Data: 19 lutego 2000 – 21 lutego 2000
Badacz:
Abstrakt:

Celem badania było zebranie opinii Polaków na temat reformy oświaty. W badaniu uczestniczyło 1082 respondentów powyżej 15. roku życia. Posłużono się metodą wywiadu. Dobór próby miał charakter losowy. W opinii 5% respondentów możliwości kształcenia dzieci i młodzieży w ich okolicy były bardzo dobre, ale według 46% dobre, 25% niezbyt dobre, 16% słabe (8% nie wyraziło swojego zdania). Przekonanie o złych warunkach kształcenia dzieci i młodzieży wyrażali przede wszystkim: mieszkańcy wsi, osoby pochodzące z regionów małopolskiego, wschodniego, pomorskiego i centralnego oraz badani źle oceniający własną sytuację materialną. 13% badanych wyraziło duże zainteresowanie reformą szkolnictwa i zadeklarowało, że specjalnie śledzą informację na ten temat. 41% z kolei interesowało się trochę, 28% mało, a 18% w ogóle się tym nie interesowało i nic na temat reformy nie wiedziało. Najbardziej zainteresowani reformą oświaty byli respondenci z wyższym wykształceniem, trzydziesto- i czterdziestolatkowie, także osoby pracujące zawodowo i zwolennicy frakcji centrolewicowych. Zapytano badanych o słuszność wprowadzania reformy (N = 892). Zdaniem 8% reforma była zdecydowanie słuszna, według 35% raczej słuszna, 23% raczej niesłuszna, 12% zdecydowanie niesłuszna (brak opinii 22%). Okazało się, że nieprzychylnie wobec reformy oświaty byli nastawieni respondenci do 19. roku życia, osoby pięćdziesięcioletnie, także znajdujące się w złej sytuacji materialnej oraz zwolennicy poglądów lewicowych. Stwierdzono także, że w im mniejszej miejscowości żyje respondent, tym mniej przychylnie wypowiada się o reformie oświaty w kraju. Korzyści z reformy oświaty w opinii respondentów były następujące (N = 892 zainteresowanych reformą): młodzież będzie lepiej przygotowana do studiów (40%; gorzej przygotowana – 21%); zwolennikami byli: uczniowie, studenci, badani poniżej 19. roku życia, respondenci o centroprawicowych i prawicowych poglądach; przeciwnikami byli: legitymujący się wyższym wykształceniem, osoby czterdziestoletnie i pięćdziesięcioletnie, zwolennicy poglądów lewicowych i centrolewicowych, biedni; w przyszłości nasze społeczeństwo będzie lepiej wykształcone (38%; gorzej – 28%); młodzież będzie lepiej przygotowana do zawodu (34%; gorzej – 30%); zwolennikami byli: uczniowie, studenci, osoby o prawicowych poglądach, dobrze oceniający swoją sytuację materialną; przeciwnikami byli: zwolennicy poglądów lewicowych, osoby biedne; podniesie się poziom nauczania w szkołach (33%; obniży się – 39%), zwolennikami byli: osoby poniżej 19. roku życia, uczniowie i studenci, osoby dobrze oceniające swoją sytuację materialną; przeciwnikami byli: głównie osoby pięćdziesięcioletnie, respondenci z wyższym wykształceniem, kierownicy, specjaliści, osoby znajdujące się w złej sytuacji materialnej.

Deskryptory TESE: gimnazjum, reforma programu nauczania, reforma szkolnictwa, administracja edukacyjna, polityka edukacyjna, postawa
TESE descriptors: lower secondary, curriculum reform, educational reform, educational administration, education policy, attitude
Publikacje:
  • TNS OBOP. (2000). Opinie o reformie oświaty. Pobrane z http://obop-arch.tnsglobal.pl/archive-report/id/283
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"