BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozgrzewanie uwagi: wpływ przeciążenia poznawczego na proste złożone zadania poznawcze
Instytucja:
Data: [2005]
Badacz: Sławomir Śpiewak
Abstrakt:

Założono wstępnie m.in., że mobilizacja systemu poznawczego jest pochodną intensywności wcześniejszego wysiłku poznawczego, a więc ze wzrostem intensywności wysiłku poznawczego rośnie konieczność uruchomienia procesów adaptacji, których celem jest sprostanie wymogom sytuacji. W ramach badania przeprowadzono dwa eksperymenty. W pierwszym weryfikowano wpływ manipulacji wysiłkiem poznawczym na prosty test uwagi selektywnej; w tym etapie wzięło udział 57 studentów Uniwersytetu Jagiellońskiego (32 kobiety i 25 mężczyzn) o średniej wieku 21,18 roku. W drugim eksperymencie porównano następcze efekty przeciążenia poznawczego za pomocą bardziej „czułej” miary dostępności zasobów poznawczych. W tym etapie badania wzięło udział 65 studentów Uniwersytetu Jagiellońskiego, studiujących na różnych kierunkach. W badanej próbie znalazło się 48 kobiet i 12 mężczyzn (przeanalizowano dane 60 studentów), z czego 34 respondentów studiowało psychologię na pierwszym i drugim roku. Na podstawie wyników badania otrzymanych w obu eksperymentach potwierdzono istnienie efektu rozgrzania poznawczego – czyli efektu czasowego wzrostu dostępności zasobów. Nie rozstrzygnięto działania nowo odkrytego mechanizmu, który może stanowić perspektywę badawczą w przyszłych badaniach empirycznych.

Deskryptory TESE: osobowość, kreatywność, inteligencja, uczestnictwo, student, psychologia
TESE descriptors: personality, creativity, intelligence, participation, student, psychology
Publikacje:
  • Śpiewak, S. (2006). Rozgrzewanie uwagi: wpływ przeciążenia poznawczego na proste złożone zadania poznawcze. Przegląd Psychologiczny, 1, 63-83.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"