Abstrakt: |
Celem badania było uzyskanie opinii nauczycieli szkół specjalnych o cechach osobowości pedagoga specjalnego. Badaniem objęto łącznie 220 nauczycieli szkół specjalnych, po 55 osób ze szkół różnych typów: dla dzieci niewidomych, niedowidzących, głuchych i niedosłyszących, upośledzonych umysłowo. Wybory badanych przedstawiały się następująco: cierpliwość i wyrozumiałość – 82,27% wskazań, miłość do dziecka, dobroć, uczciwość, wrażliwość – 63,18%, optymizm życiowy, poczucie humoru, pogodne usposobienie – 66,36%, opiekuńczość, serdeczność, troskliwość, życzliwość – 63,18%, otwartość, łatwość nawiązywania kontaktów – 52,72%, zrównoważenie, spokój, opanowanie – 49,09%, fachowość, konsekwencja, stanowczość – 61,81%, empatia – 19,54%, altruizm – 16,81%, humanizm – 1,36%, odpowiedzialność, dokładność, systematyczność – 54,54%, odporność psychiczna – 24,54%, pracowitość, samodyscyplina, sumienność – 28,18%, takt pedagogiczny – 16,81%, wysoka kultura osobista – 1,82%, tolerancja – 11,82%, twórczość – 12,73%, dojrzałość emocjonalna – 4,55%, wiara w siebie – 15,45%, uczciwość, rzetelność, prawdomówność – 26,36%, naturalność, prostota – 4,09%, elastyczność – 1,36%, inteligencja, umiejętność przekazywania wiedzy, przygotowanie zawodowe – 15,45%. |