BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Cechy osobowości pedagoga specjalnego w opinii nauczycieli szkół specjalnych
Instytucja:
Data: 1993 – 1995
Badacz: Alicja Olszak
Abstrakt:

Celem badania było uzyskanie opinii nauczycieli szkół specjalnych o cechach osobowości pedagoga specjalnego. Badaniem objęto łącznie 220 nauczycieli szkół specjalnych, po 55 osób ze szkół różnych typów: dla dzieci niewidomych, niedowidzących, głuchych i niedosłyszących, upośledzonych umysłowo. Wybory badanych przedstawiały się następująco: cierpliwość i wyrozumiałość – 82,27% wskazań, miłość do dziecka, dobroć, uczciwość, wrażliwość – 63,18%, optymizm życiowy, poczucie humoru, pogodne usposobienie – 66,36%, opiekuńczość, serdeczność, troskliwość, życzliwość – 63,18%, otwartość, łatwość nawiązywania kontaktów – 52,72%, zrównoważenie, spokój, opanowanie – 49,09%, fachowość, konsekwencja, stanowczość – 61,81%, empatia – 19,54%, altruizm – 16,81%, humanizm – 1,36%, odpowiedzialność, dokładność, systematyczność – 54,54%, odporność psychiczna – 24,54%, pracowitość, samodyscyplina, sumienność – 28,18%, takt pedagogiczny – 16,81%, wysoka kultura osobista – 1,82%, tolerancja – 11,82%, twórczość – 12,73%, dojrzałość emocjonalna – 4,55%, wiara w siebie – 15,45%, uczciwość, rzetelność, prawdomówność – 26,36%, naturalność, prostota – 4,09%, elastyczność – 1,36%, inteligencja, umiejętność przekazywania wiedzy, przygotowanie zawodowe – 15,45%.

Deskryptory TESE: nauczyciel, szkoła specjalna, osobowość, specjalne potrzeby edukacyjne, kształcenie specjalne
TESE descriptors: teacher, special school, personality, special educational needs, special needs education
Publikacje:
  • Olszak, A. (1998). Cechy osobowości pedagoga specjalnego w opinii nauczycieli szkół specjalnych. Szkoła Specjalna, 1, 3-10.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"