Abstrakt: |
Celem badania było zebranie opinii uczniów z województwa krośnieńskiego na temat próbnej matury. Do egzaminu przystąpiło 5730 maturzystów. 3280 uczniów z 18 liceów ogólnokształcących, 15 zawodowych i dziewięciu techników wypowiedziało się na temat próbnego egzaminu z języka polskiego. 97,56% ankietowanych znało kryteria oceniania pracy pisemnej. 69,51% stwierdziło, że znajomość tych kryteriów pomagała im w przygotowaniu do egzaminu. W opinii 65% badanych kryteria zastosowane w ocenianiu prac pisemnych powodują, że ocena jest bardziej wyważona. Zdaniem ponad 80% ankietowanych tematy były jasne i jednoznacznie sformułowane (arkusz prac zawierał cztery tematy; czwarty z nich wybrało 130 uczniów, 64,5% twierdziło, że zawarta w nim sugestia interpretacyjna była pomocna). 33,54% maturzystów chciałoby, żeby ich prace były oceniane przez dwóch nauczycieli. 92,07% ankietowanych wolałoby, żeby ich prac nie oceniał inny nauczyciel. |