BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Struktura osobowości i nasilenie syndromu agresji u zwolenników muzyki heavy metalowej
Data: 1995 – 1996
Badacz: Marcin Szulc
Abstrakt:

Celem badania było określenie struktury osobowości oraz poziomu nasilenia agresji wśród młodzieży, która identyfikowała się z podkulturą słuchaczy muzyki heavy metalowej (m.in. Metallica, Slayer, Megadeth, Testament). Badaniem objęto trzydziestu uczniów trójmiejskich szkół średnich w wieku 16-18 lat słuchających heavy metalu oraz tylu samo uczniów nieidentyfikujących się z tym gatunkiem muzyki. W badaniu wykorzystano następujące narzędzia: Kwestionariusz Osobowościowy 16-CO R.B. Cattela (Choynowski, 1964), kwestionariusz A.H. Bussa i A. Durkee Nastroje i humory (Siek, 1983). Analiza statystyczna danych ujawniła, że badani słuchacze muzyki heavy metalowej uzyskali wyniki wskazujące na większą potrzebę dominacji, większą wrażliwość, śmiałość, podejrzliwość, niekonwencjonalność, napięcie i pobudliwość, a także mniejszą pewność siebie. Grupa ta cechowała się również wyższym poziomem agresji pośredniej (napastliwości), większą skłonnością do irytacji, większym nasileniem syndromu agresji słownej oraz wyraźniejszą tendencją do gniewu spowodowanego złym traktowaniem (uraza).

Deskryptory TESE: osobowość, muzyka, kultura, przemoc, psychologia
TESE descriptors: personality, music, culture, violence, psychology
Publikacje:
  • Szulc, M. (1998). Struktura osobowości i nasilenie syndromu agresji u zwolenników muzyki heavy metalowej. Kultura i Edukacja, 3, 9-17.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"