BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Jak zaradzić niepokojącej sytuacji zdrowotnej płockich dzieci
Data: 1997
Badacz: Barbara Chyba
Abstrakt:

Celem badania było określenie stanu zdrowia sześciolatków w kontekście profilaktyki i edukacji zdrowotnej wśród najmłodszych. Badaniem objęto 50 dzieci uczęszczających do Miejskiego Przedszkola nr 13 w Płocku. Wyniki badania ujawniły, że stan zdrowia płockich sześciolatków był niezadowalający pod względem fizycznym, natomiast ich rozwój psychospołeczny mieścił się w normie (niewielkie odchylenia pojawiły się u 12% badanych). Największym problemem zdrowotnym dzieci okazały się schorzenia związane z brakiem odporności, przede wszystkim choroby górnych dróg oddechowych. 75% badanych chorowało w ciągu roku poprzedzającego badanie więcej niż trzy razy, część dzieci przebyła w tym czasie zapalenie górnych dróg oddechowych od sześciu do ośmiu razy. Zjawisko to wiązać należało z zanieczyszczeniem środowiska w regionie. Istotnym problemem zdrowotnym był również stan rozwoju ruchowego dzieci – skrzywienia kręgosłupa, koślawość stóp i kolan itp. U 40% badanych wystąpiły różnego rodzaju wady postawy, z czego u 18% współwystępowały dwie, trzy wady jednocześnie. Problem ten związany był z niewystarczającą aktywnością ruchową badanych dzieci. Niezadowalający okazał się także stan uzębienia sześciolatków – u 40% z nich występowała próchnica o różnym stopniu nasilenia, czego przyczyną mógł być m.in. brak odpowiedniej profilaktyki (mycie zębów i wizyty u stomatologa). 14% dzieci miało ponadto wady wzroku, 8% – upośledzenie mowy, 4% – upośledzenie słuchu.

Deskryptory TESE: zdrowie, placówka przedszkolna, dziecko zagrożone, rozwój fizyczny, rozwój motoryczny, rozwój dziecka, wiek wstępowania do szkoły
TESE descriptors: health, pre-primary institution, child at risk, physical development, motor development, child development, school starting age
Publikacje:
  • Chyba, B. (1998). „Szlachetne zdrowie…” – jak zaradzić niepokojącej sytuacji zdrowotnej płockich dzieci. (Na podstawie badań przeprowadzonych w 1997 roku na grupie sześciolatków w Miejskim Przedszkolu nr 13 w Płocku). Kultura i Edukacja, 4, 104-108.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"