BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Problemy niepełnosprawnych dzieci i ich rodziców
Data: 1994
Badacz: Irena Zientek
Abstrakt:

Celem badania było poznanie problemów i potrzeb rodzin z dziećmi upośledzonymi umysłowo i psychoruchowo. Badaniem objęto 95 rodzin mieszkających w gminach wiejskich i wiejsko-miejskich, w których wychowywały się dzieci z dziecięcym porażeniem mózgowym, zespołem Downa i opóźnionym rozwojem psychoruchowym, w wieku od dwóch do 18 lat. W 90% przypadków symptomy zaburzeń rozwojowych pierwsi zauważyli rodzice. Lekarze najczęściej ich uspokajali – 7% dzieci uzyskało skierowania do placówek specjalistycznych, u 10% dostrzeżono zaburzenia rozwoju podczas badań okresowych lub bilansowych. Nieliczne dzieci zdiagnozowano przed szóstym miesiącem życia, 30% – między szóstym a 12. miesiącem życia, 70% – po okresie niemowlęcym. W 80% przypadków leczenie i rehabilitację prowadziły placówki specjalistyczne we współpracy z rodzicami. Pozostałe dzieci nie były objęte leczeniem ani rehabilitacją, a ich rodzice zgłaszali wiele pretensji pod adresem służby zdrowia (odległość placówek specjalistycznych, czas oczekiwania na wizyty specjalistów, brak miejsc w klinikach i szpitalach), wyrażali nieufność w stosunku do instytucji leczących, uskarżali się na brak informacji o klinikach, specjalistach i instytucjach wspomagających. Wszystkie dzieci zostały przebadane przez psychologów, 80% przez logopedów, 60% przez pedagogów. Każde dziecko otrzymało orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej. Około połowy badanych dzieci uczyło się w placówkach edukacyjnych. Dla pozostałych organizowano zajęcia indywidualne w miejscu zamieszkania, często prowadzone przez nauczycieli nieposiadających przygotowania specjalistycznego. Rodzice pragnęli większego zaangażowania szkoły w realizację zaleceń poradni oraz większej życzliwości i zrozumienia ze strony nauczycieli. Chcieli także, by dzieci uczęszczające do szkoły mogły w niej odbywać rehabilitację ruchową. Większość badanych rodzin borykała się z problemami finansowymi, wynikającymi z bezrobocia. Towarzyszyły temu złe warunki mieszkaniowe. Większość rodzin napotykała również bariery instytucjonalne, przede wszystkim związane z brakiem współpracy instytucji takich jak urzędy i rady gminy, wydziały oświaty, szkoły, placówki służby zdrowia itp. Brakowało osób przygotowanych do wielostronnej pomocy dzieciom upośledzonym.

Deskryptory TESE: niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie fizyczne, rodzice, postawa, relacja rodzice – dziecko
TESE descriptors: intellectual disability, physical disability, parents, attitude, parent-child relation
Publikacje:
  • Zientek, I. (1997). Problemy niepełnosprawnych dzieci i ich rodziców. Przygotowanie do Życia (dod.). Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 5, 12-14.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"