Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na pytania: 1) Jaki jest zakres potrzeb i oczekiwań rodziców odnośnie opieki logopedycznej? 2) Jaki jest zakres i jakość faktycznie uzyskiwanej pomocy? 3) Jaki jest udział rodziców w terapii logopedycznej? 4) Jaki jest udział nauczycieli w logoterapii i jak oceniają oni jej skuteczność?Teren badań stanowiło sześć losowo wybranych przedszkoli publicznych w Warszawie. Próba składała się z nauczycielek cztero-, pięcio- i sześciolatków oraz rodziców dzieci z powyższych grup. Łącznie zebrano ankiety wypełnione przez rodziców 94 dzieci i od 18 nauczycielek. Zgodnie z odpowiedziami nauczycielek konieczność pracy dotyczyła 13 dzieci – w zakresie słownictwa, siedmiorga – fleksji, trojga – składni, dwojga – tempa i rytmu wypowiedzi, a 75 pod względem artykulacji. Ponadto okazało się, że jedynie 40% dzieci z problemami w rozwoju mowy miało rzeczywiście zapewnioną bezpłatną opiekę logopedyczną. Dodatkowo na podstawie zgromadzonego materiału świadomość i zaangażowanie rodziców oceniono jako niewielkie (ustalono, że rodzice nie uczestniczyli w zajęciach dziecka i ograniczali swój wkład w towarzyszenie dziecku w trakcie ćwiczeń w domu). |