BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Problemy orientacji zawodowej w szkołach podstawowych specjalnych na przykładzie woj. warszawskiego
Instytucja:
Data: [1996]
Badacz: Danuta Bonder
Abstrakt:

Celem badania ankietowego było uzyskanie informacji o prowadzeniu orientacji zawodowej w szkołach podstawowych specjalnych województwa warszawskiego, okolicznościach utrudniających prowadzenie informacji zawodowej, pomysłach usprawnienia pracy w zakresie orientacji zawodowej. Wyniki ankiety uzupełniono o informacje zebrane podczas rozmów z psychologami szkół specjalnych podczas zebrań w poradni koordynującej, omawiania ich problemów. Ankietą objęto 14 psychologów. Wszyscy stwierdzili, że prowadzą rozmowy z uczniami klas ósmych o wyborze zawodu i przeprowadzają pogadanki o możliwościach kształcenia zawodowego. 13 placówek organizowało wycieczki do szkół zawodowych; przede wszystkim zwiedzano wtedy warsztaty szkolne oraz omawiano kierunki kształcenia zawodowego, zakres prac wykonywanych podczas zajęć, przeciwwskazania i wymagania do danego zawodu. Prawie w każdej szkole organizowano pogadanki z uczniami klas siódmych i ósmych dotyczące możliwości zdobycia zawodu i wymagań do określonych zawodów. Badani rozmawiali z wychowawcami klas siódmych o wyborze zawodu i właściwym ukierunkowaniu uczniów. Konsultacje z psychologiami poradni psychologiczno-pedagogicznych i psychologami szkół zawodowych specjalnych były pojedynczymi przypadkami. Psychologowie udzielali uczniom informacji o zawodach również podczas zajęć praktycznych, przygotowywali ich do wyboru zawodu podczas indywidualnych rozmów, przeprowadzali badania psychologiczne (we wszystkich szkołach; wykorzystanie Skali Inteligencji D. Wechslera, testów przyrządowych). Filmy zawodoznawcze wyświetlała jedna szkoła. Wśród okoliczności utrudniających prowadzenie informacji zawodowej zdecydowana większość badanych wskazywała małą liczbę zawodów dostępnych dla uczniów upośledzonych umysłowo; wskazywano też zbyt późno dostarczane informacje ze szkół zawodowych o kształceniu w danym roku szkolnym, brak wyczerpujących informacji o wymaganiach zdrowotnych, brak kontaktu z rodzicami. Jako usprawnienia wskazywano rozszerzenie kształcenia zawodowego uczniów upośledzonych umysłowo, większą dostępność zawodów atrakcyjnych dla uczniów. Podstawą podejmowania decyzji o dalszym kształceniu była dostępność szkół zawodowych. Problemem większości szkół był brak lekarzy specjalistów, którzy konsultowaliby możliwości zdrowotne uczniów z wymaganiami do zawodu. Badani sygnalizowali brak dostatecznej ilości i jakości materiałów do prowadzenia orientacji zawodowej. W szkołach specjalnych brakowało aktywnej postawy młodzieży w podejmowaniu decyzji zawodowej.

Deskryptory TESE: poradnictwo zawodowe, specjalne potrzeby edukacyjne, szkoła podstawowa, szkoła specjalna, kształcenie specjalne, wybór kierunku kształcenia zawodowego, wybór szkoły, psycholog szkolny, kształcenie i szkolenie zawodowe, niepełnosprawność intelektualna, szkoła średnia o profilu zawodowym
TESE descriptors: vocational guidance, special educational needs, primary school, special school, special needs education, choice of training, choice of school, educational psychologist, vocational education and training, intellectual disability, vocational school
Publikacje:
  • Bonder, D. (1997). Problemy orientacji zawodowej w szkołach podstawowych specjalnych na przykładzie woj. warszawskiego. Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego, 1(6), 127-130.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"