BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rodzina niemiecka w opinii młodzieży pogranicza kulturowego
Instytucja:
Data: wrzesień 1995
Badacz: Ewa Budzyńska, Urszula Swadźba
Abstrakt:

Celem badania było zebranie opinii młodzieży z pogranicza kulturowego na temat rodziny niemieckiej. W badaniu wzięło udział 82 uczniów, w tym 47 chłopców i 35 dziewcząt, uczęszczających do klas trzecich i czwartych liceum oraz czwartych technikum w Głogówku (w gminie mieszkało wówczas około 25% ludności pochodzenia niemieckiego). Posłużono się metodą ankiety, której kwestionariusze respondenci wypełniali podczas lekcji. Kwestionariusz zawierał pytania otwarte o: skojarzenia ze słowem Niemcy, zakres informacji o Niemcach, poglądy na temat pracy, rodziny, życia towarzyskiego, młodego pokolenia, stosunku Niemców do Polaków. 45,1% ankietowanych miało pochodzenie autochtoniczne (rodzice i dziadkowie miejscowi), 29,2% napływowe (dziadkowie z obydwu stron napływowi, rodzice miejscowi), a 25,6% mieszane (jedno z rodziców napływowe albo rodzice miejscowi, a dziadkowie z jednej strony napływowi). 58,5% badanych zadeklarowało, że są Polakami, 17% – Ślązakami i Ślązakami o orientacji polskiej, a 19,5% – Niemcami i Ślązakami o orientacji niemieckiej. 28% respondentów często wyjeżdżało do RFN, 53,6% sporadycznie. 30,4% uczniów deklarowało dobrą znajomość języka niemieckiego w mowie i piśmie (słabą znajomość zadeklarowało 31,7%). 22% badanych miało pozytywny obraz rodziny niemieckiej. Respondenci z tej grupy twierdzili, że niemieckie rodziny posiadają dużo pieniędzy, nie borykają się z codziennymi trudnościami, spędzają w interesujący sposób czas wolny, wyjeżdżają na wczasy za granicę itp. 18,2% prezentowało neutralne poglądy wobec rodzin niemieckich, które – ich zdaniem – nie różniły się niczym od rodzin innych narodowości. 36,5% ankietowanych w negatywny sposób opisywało niemieckie rodziny, w których – w ich opinii – panowały chłód uczuciowy, pogoń za pieniądzem, brak czasu dla dzieci, brak więzi między młodszym i starszym pokoleniem. Negatywny obraz prezentowały przede wszystkim dziewczęta o pochodzeniu autochtonicznym, dobrze znające język niemiecki, często wyjeżdżające do Niemiec, deklarujące opcję śląsko-polską, śląsko-niemiecką i niemiecką. Ankietowani z tej grupy podkreślali, że ze względu na pogoń za pieniędzmi niemiecka rodzina nie jest w stanie prawidłowo wypełniać swych funkcji; zauważali także, że młode pokolenie Niemców cechuje się bardzo negatywnym stosunkiem wobec starszego pokolenia. Respondenci zwracali uwagę, że w niemieckich rodzinach panuje chłód uczuciowy: Tegoroczne wakacje spędziłem w Niemczech, pracowałem u rodowitych Niemców. Na ich przykładzie sporo zaobserwowałem. Jak na mój gust za dużo oziębłości, ukrywania uczuć, wszystko jest zbyt akuratne; Życie rodzinne Niemców jest bardzo chłodne, nie ma takiego życia rodzinnego. Nie są oni tacy zżyci ze sobą. Wypowiedzi uczniów były bardzo nacechowane emocjonalnie, skupiały się na kilku aspektach: warunkach materialnych, atmosferze w rodzinie i relacjach rodzice – dzieci. Na podstawie pisemnych prac można odtworzyć nie tylko obraz rodziny niemieckiej, lecz także system wartości badanej młodzieży.

Deskryptory TESE: rodzice, konflikt, relacja rodzice – dziecko, relacja dorosły – dziecko, rodzina, Niemcy, niemiecki, młodzież
TESE descriptors: parents, conflict, parent-child relation, adult-child relation, family, Germany, German, youth
Publikacje:
  • Budzyńska, E. i Swadźba, U. (1997). Rodzina niemiecka w opinii młodzieży pogranicza kulturowego. Roczniki Socjologii Rodziny, 9, 257-271.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"