Abstrakt: |
Przedmiotem badania były aspiracje rodziców dotyczące kształcenia dzieci. Badaniem objęto 58 rodziców uczniów szkół podstawowych w Warszawie i Radomiu oraz 17 nauczycieli. Wśród badanych przeważały rodziny pełne oraz czteroosobowe i pięcioosobowe. Najmniej liczne były rodziny z czworgiem oraz pięciorgiem dzieci. Wiek rodziców mieścił się w przedziale 25-35 lat, najliczniejszą grupę stanowili badani w wieku 31-35 lat. 52% rodziców miało wykształcenie średnie, 32% ojców – zawodowe, 30% matek – wyższe. Najmniej liczną grupę stanowili rodzice, którzy oboje mieli wykształcenie wyższe (16%) oraz matki z wykształceniem zawodowym (18%). Badanie przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego z oddzielnymi ankietami dla rodziców i nauczycieli. Na podstawie wyników badania sformułowano następujące wnioski: 1) Wykształcenie rodziców wpływało na ich aspiracje związane z kształceniem dzieci – im było ono wyższe, tym wyższe były również aspiracje; 2) Analogiczną zależność wykazano w przypadku aspiracji rodziców i statusu ekonomicznego rodziny oraz stanu zdrowia dziecka; 3) Aspiracje edukacyjne rodziców warunkowały także kolejność urodzenia dziecka oraz liczba dzieci w rodzinie – im liczniejsza była rodzina, tym bardziej aspiracje te malały; 4) Większość badanych rodziców pragnęła dla swojego dziecka zawodu cieszącego się dużym prestiżem społecznym (lekarz, prawnik, dziennikarz). |