BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rodzina jako miejsce integralnej profilaktyki używania substancji psychoaktywnych przez młodzież
Data: 2004
Badacz: Monika Szpringer
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii rodziców i ich dzieci w wieku 15-17 lat na temat używania środków psychoaktywnych. Badaniem ankietowym uzupełnionym wywiadami objęto 720 uczniów klas trzecich szkół ponadgimnazjalnych oraz 240 rodziców tych uczniów. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić wyraźne różnice między uczniami i ich rodzicami w opiniach na temat źródeł i rozmiarów zagrożeń związanych z uzależnieniem. Największe rozbieżności dotyczyły opinii na temat sposobów pozyskiwania substancji psychoaktywnych oraz prowadzenia przez rodziców rozmów z dziećmi na temat stosowania takich substancji. Rodzice nie doceniali prawdopodobieństwa złożenia uczniowi w szkole propozycji brania narkotyków, picia alkoholu lub palenia papierosów oraz uważali, że propozycje takie składają najczęściej koledzy spoza szkoły. Odpowiedzi uczniów ujawniły, że młodzież często podejmowała zachowania ryzykowne na terenie szkoły za namową szkolnych kolegów. Rodzice dysponowali ponadto o wiele mniejszą wiedzą na temat środków psychoaktywnych od ich dzieci, co oceniono jako realne zagrożenie związane z brakiem wsparcia i rzetelnej informacji ze strony rodziców. Wyżej ocenili również zagrożenie związane z zażywaniem środków psychoaktywnych przez młodzież oraz z bliskością sklepów monopolowych w stosunku do szkoły. Byli również zwolennikami surowszych ograniczeń w zakresie dopuszczalności spożywania alkoholu i papierosów przez osoby niepełnoletnie. W odróżnieniu od uczniów często nie dostrzegali w szkole innych zagrożeń niż tych związanych z zażywaniem środków psychoaktywnych. Ostatecznie uznano, że rodzice nie stanowili integralnego elementu środowiskowego systemu wychowawczego i profilaktycznego, którego fundamentem jest szkoła.

Deskryptory TESE: dziecko zagrożone, narkomania, relacja rodzice – dziecko, młodzież, profilaktyka
TESE descriptors: child at risk, drug abuse, parent-child relation, youth, prevention
Publikacje:
  • Szpringer, M. (2006). Rodzina jako miejsce integralnej profilaktyki używania substancji psychoaktywnych przez młodzież. Edukacja, 3, 29-46.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"