Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii rodziców i ich dzieci w wieku 15-17 lat na temat używania środków psychoaktywnych. Badaniem ankietowym uzupełnionym wywiadami objęto 720 uczniów klas trzecich szkół ponadgimnazjalnych oraz 240 rodziców tych uczniów. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić wyraźne różnice między uczniami i ich rodzicami w opiniach na temat źródeł i rozmiarów zagrożeń związanych z uzależnieniem. Największe rozbieżności dotyczyły opinii na temat sposobów pozyskiwania substancji psychoaktywnych oraz prowadzenia przez rodziców rozmów z dziećmi na temat stosowania takich substancji. Rodzice nie doceniali prawdopodobieństwa złożenia uczniowi w szkole propozycji brania narkotyków, picia alkoholu lub palenia papierosów oraz uważali, że propozycje takie składają najczęściej koledzy spoza szkoły. Odpowiedzi uczniów ujawniły, że młodzież często podejmowała zachowania ryzykowne na terenie szkoły za namową szkolnych kolegów. Rodzice dysponowali ponadto o wiele mniejszą wiedzą na temat środków psychoaktywnych od ich dzieci, co oceniono jako realne zagrożenie związane z brakiem wsparcia i rzetelnej informacji ze strony rodziców. Wyżej ocenili również zagrożenie związane z zażywaniem środków psychoaktywnych przez młodzież oraz z bliskością sklepów monopolowych w stosunku do szkoły. Byli również zwolennikami surowszych ograniczeń w zakresie dopuszczalności spożywania alkoholu i papierosów przez osoby niepełnoletnie. W odróżnieniu od uczniów często nie dostrzegali w szkole innych zagrożeń niż tych związanych z zażywaniem środków psychoaktywnych. Ostatecznie uznano, że rodzice nie stanowili integralnego elementu środowiskowego systemu wychowawczego i profilaktycznego, którego fundamentem jest szkoła. |