BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Próba oceny potrzeb edukacyjnych nauczycieli
Instytucja:
Data: [1997]
Badacz:
Abstrakt:

Badanie zostało poświęcone ocenie potrzeb edukacyjnych nauczycieli. Do zebrania materiału wykorzystano dwie ankiety, które rozesłano do sześciu szkół (czterech podstawowych, w tym dwóch miejskich i dwóch wiejskich) i dwóch ponadpodstawowych. W badaniu uczestniczyło 121 osób, w większości z wyższym wykształceniem. W pierwszej ankiecie nauczycieli proszono o ocenę aktualnych umiejętności w prowadzeniu zajęć metodami aktywnymi, interpretacji podstaw programowych, tworzeniu programów nauczania, obiektywnym ocenianiu, pracy w zespole, konstruowaniu narzędzi pomiaru dydaktycznego, działaniach interdyscyplinarnych, wspieraniu rozwoju ucznia, formułowaniu celów operacyjnych, samoocenie, komunikacji międzyludzkiej, strukturyzowaniu treści programowych. 33% respondentów oceniło, że najpilniejsze jest kształcenie w zakresie tworzenia programów nauczania. 22,7% badanych chciałoby doskonalić umiejętności pracy metodami aktywnymi. Zdaniem 21,2% ankietowanych nauczyciele powinni szkolić się w strukturyzowaniu treści programowych i umiejętności pracy w zespole. W opinii 19,7% respondentów powinno się podnosić umiejętności w zakresie konstruowania przez nauczycieli narzędzi pomiaru dydaktycznego. Tylko 6,1% badanych widziało potrzebę podnoszenia kwalifikacji w rzetelnym i obiektywnym ocenianiu postępów ucznia. 7,6% ankietowanych chciałoby doskonalić się w umiejętności interpretowania podstaw programowych. W drugiej ankiecie poproszono nauczycieli o samoocenę wiedzy na temat reformy edukacyjnej. Kwestionariusz zawierał pytania typu: prawda – fałsz. Wypełniło ją 77 osób. Okazało się, że wielu nauczycieli nie rozumie podstawowych założeń reformy edukacyjnej, nie zna zasad tworzenia programów. Blisko 90% respondentów jednak, uczestniczących w obu ankietach, chciałoby brać udział w różnych formach doskonalenia. 69,7% wybrałoby się na warsztaty metodyczne. 32% badanych chciałoby uczestniczyć w kursach jednodniowych, a 24% w kursach wielodniowych.

Deskryptory TESE: reforma programu nauczania, reforma szkolnictwa, program nauczania, tworzenie programów nauczania, nauczyciel, samoocena
TESE descriptors: curriculum reform, educational reform, curriculum, curriculum development, teacher, self-evaluation
Publikacje:
  • Próba oceny potrzeb edukacyjnych nauczycieli. (1997). Sedno : biuletyn informacyjny Ośrodka Doskonalenia Pedagogicznego w Tarnobrzegu, 3, 11-16.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"