Abstrakt: |
Badanie zostało poświęcone ocenie potrzeb edukacyjnych nauczycieli. Do zebrania materiału wykorzystano dwie ankiety, które rozesłano do sześciu szkół (czterech podstawowych, w tym dwóch miejskich i dwóch wiejskich) i dwóch ponadpodstawowych. W badaniu uczestniczyło 121 osób, w większości z wyższym wykształceniem. W pierwszej ankiecie nauczycieli proszono o ocenę aktualnych umiejętności w prowadzeniu zajęć metodami aktywnymi, interpretacji podstaw programowych, tworzeniu programów nauczania, obiektywnym ocenianiu, pracy w zespole, konstruowaniu narzędzi pomiaru dydaktycznego, działaniach interdyscyplinarnych, wspieraniu rozwoju ucznia, formułowaniu celów operacyjnych, samoocenie, komunikacji międzyludzkiej, strukturyzowaniu treści programowych. 33% respondentów oceniło, że najpilniejsze jest kształcenie w zakresie tworzenia programów nauczania. 22,7% badanych chciałoby doskonalić umiejętności pracy metodami aktywnymi. Zdaniem 21,2% ankietowanych nauczyciele powinni szkolić się w strukturyzowaniu treści programowych i umiejętności pracy w zespole. W opinii 19,7% respondentów powinno się podnosić umiejętności w zakresie konstruowania przez nauczycieli narzędzi pomiaru dydaktycznego. Tylko 6,1% badanych widziało potrzebę podnoszenia kwalifikacji w rzetelnym i obiektywnym ocenianiu postępów ucznia. 7,6% ankietowanych chciałoby doskonalić się w umiejętności interpretowania podstaw programowych. W drugiej ankiecie poproszono nauczycieli o samoocenę wiedzy na temat reformy edukacyjnej. Kwestionariusz zawierał pytania typu: prawda – fałsz. Wypełniło ją 77 osób. Okazało się, że wielu nauczycieli nie rozumie podstawowych założeń reformy edukacyjnej, nie zna zasad tworzenia programów. Blisko 90% respondentów jednak, uczestniczących w obu ankietach, chciałoby brać udział w różnych formach doskonalenia. 69,7% wybrałoby się na warsztaty metodyczne. 32% badanych chciałoby uczestniczyć w kursach jednodniowych, a 24% w kursach wielodniowych. |