Abstrakt: |
Przedmiotem badania były zachowania celowe w sporcie i osobowość studentów i studentek pierwszego roku wychowania fizycznego warszawskiej AWF. Weryfikacji poddano następujące hipotezy: 1) Osoby różniące się między sobą siłą ważności stawianych celów różnią się w zakresie wybranych cech osobowości. 2) Młodzież studencka różniąca się między sobą siłą ważności stawianych sobie celów różni się w zakresie motywacji. 3) Studenci WF-u o różnej intensywności wysiłku wkładanego w działanie na rzecz osiągnięcia celu różnią się między sobą w zakresie wskaźników motywacji. Badaniem objęto 171 studentów i 68 studentek pierwszego roku wychowania fizycznego AWF z rocznika 1996/1997, w wieku 19-21 lat. Do zebrania materiału posłużono się takimi metodami jak: STEY w wersji eksperymentalnej, opracowanej w Zakładzie Psychologii AWF Warszawa; Kwestionariusz Percepcji Sukcesu (KPS) G.C. Roberts i G. Balague w oprac. M. Krawczyńskiego; Kwestionariusz Motywacji Sportowych (SOQ) D.L. Gill i T.E. Deetera w oprac. M. Krawczyńskiego; Skala I-E Rottera; Kwestionariusz Kontroli Działania; Kwestionariusz KCEL w oprac. Z. Zaleskiego. W wyniku przeprowadzonego badania nie potwierdzono pierwszej hipotezy, ale znaleziono uzasadnienie dla drugiej – młodzież charakteryzująca się niską ważnością celu miała małą motywację celu; mała ważność celu różnicowała młodzież ze względu na kontrolę działania, studenci o niskiej ważności celu mieli słabą orientację na działanie w sytuacji planowania i podejmowania decyzji. Potwierdzono także trzecią hipotezę – wysiłek działania silnie różnicował motywację, stwierdzono różnice statystyczne w zakresie orientacji na mistrzostwo, we współzawodnictwie, motywacji celu; silnej motywacji towarzyszył duży wysiłek działania. Wysiłek działania i ważność celu nie różnicowały badanych wymiarów osobowości młodzieży. Zróżnicowanie w zakresie osiągnięć było znacznie silniejsze; wymiarem wskazującym najsilniejsze zróżnicowanie była orientacja na mistrzostwo i współzawodnictwo, ich poziom różnił się w zależności od wysiłku działania; zaobserwowano zróżnicowanie motywacji w zależności od wysiłku działania oraz ważności stawianych celów. |