BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wybrane cechy osobowości studentów wychowania fizycznego a ważność celu i wysiłek w działaniach celowych
Instytucja:
Data: 1997
Badacz: Anna Kuk-Jedlińska
Abstrakt:

Przedmiotem badania były zachowania celowe w sporcie i osobowość studentów i studentek pierwszego roku wychowania fizycznego warszawskiej AWF. Weryfikacji poddano następujące hipotezy: 1) Osoby różniące się między sobą siłą ważności stawianych celów różnią się w zakresie wybranych cech osobowości. 2) Młodzież studencka różniąca się między sobą siłą ważności stawianych sobie celów różni się w zakresie motywacji. 3) Studenci WF-u o różnej intensywności wysiłku wkładanego w działanie na rzecz osiągnięcia celu różnią się między sobą w zakresie wskaźników motywacji. Badaniem objęto 171 studentów i 68 studentek pierwszego roku wychowania fizycznego AWF z rocznika 1996/1997, w wieku 19-21 lat. Do zebrania materiału posłużono się takimi metodami jak: STEY w wersji eksperymentalnej, opracowanej w Zakładzie Psychologii AWF Warszawa; Kwestionariusz Percepcji Sukcesu (KPS) G.C. Roberts i G. Balague w oprac. M. Krawczyńskiego; Kwestionariusz Motywacji Sportowych (SOQ) D.L. Gill i T.E. Deetera w oprac. M. Krawczyńskiego; Skala I-E Rottera; Kwestionariusz Kontroli Działania; Kwestionariusz KCEL w oprac. Z. Zaleskiego. W wyniku przeprowadzonego badania nie potwierdzono pierwszej hipotezy, ale znaleziono uzasadnienie dla drugiej – młodzież charakteryzująca się niską ważnością celu miała małą motywację celu; mała ważność celu różnicowała młodzież ze względu na kontrolę działania, studenci o niskiej ważności celu mieli słabą orientację na działanie w sytuacji planowania i podejmowania decyzji. Potwierdzono także trzecią hipotezę – wysiłek działania silnie różnicował motywację, stwierdzono różnice statystyczne w zakresie orientacji na mistrzostwo, we współzawodnictwie, motywacji celu; silnej motywacji towarzyszył duży wysiłek działania. Wysiłek działania i ważność celu nie różnicowały badanych wymiarów osobowości młodzieży. Zróżnicowanie w zakresie osiągnięć było znacznie silniejsze; wymiarem wskazującym najsilniejsze zróżnicowanie była orientacja na mistrzostwo i współzawodnictwo, ich poziom różnił się w zależności od wysiłku działania; zaobserwowano zróżnicowanie motywacji w zależności od wysiłku działania oraz ważności stawianych celów.

Deskryptory TESE: osobowość, psychologia, student, wychowanie fizyczne, motywacja
TESE descriptors: personality, psychology, student, physical education, motivation
Publikacje:
  • Kuk, A. (1998). Wybrane cechy osobowości studentów wychowania fizycznego a ważność celu i wysiłek w działaniach celowych. Kultura Fizyczna, 11-12, 13-16.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"